Medieblogger fortsætter under et andet navn

Den 17. november 2007 satte jeg mig til tasterne for at skrive det første indlæg her på Medieblogger. Siden dengang er det blevet til 787 artikler over et hav af emner indenfor overskriften “nye medier og journalistik”.

Det har været fantastisk. Medieblogger har været et sted, hvor jeg har kunnet skrive åbent og ærligt om de ting, der ligger mig på sinde – og det har også været et sted, hvor jeg har fået kontakt til ufatteligt mange dygtige mennesker og er blevet en stemme i den danske mediebranche.

Men tiderne er anderledes nu end i 2007. Det ville selvfølgelig også være mærkeligt andet. I stedet for at remse alt op, der er anderledes, vil jeg blot nævne de vigtigste forandringer, der er årsag til, at Medieblogger fortsætter under et andet navn og et andet brand.

Blogs dengang og nu

For det første er der navnet. Medieblogger. Blogger. I 2007 var blogs vel nok på deres højdepunkt. Rigtig mange havde en blog, men fulgte hinanden via RSS-feeds, og man kommenterede på hinandens indlæg og artikler.

Det er slut nu. Blogs er nu blevet til klumme-websites, og det sociale element er flyttet andre steder hen. Det er som sådan ikke dårligt, der er stadig rigtig gode “blogs” derude, men når en tendens klinger af, vil der unægteligt også blive koblet en følelse af noget bedaget til det og dem, der stadig vedkender sig det, der nu har overskredet sidste salgsdato.

Derfor har det nu i nogle år ikke været det smarteste move at have ord som “blog” eller “blogger” i navnet på sin udgivelse. Det er noget, jeg har tænkt over længe, og jeg har haft min bekymring over, hvorvidt det kan skade en udgivelsestroværdighed.

Hvad nu, hvis en anden udgivelse, der skrev om noget, jeg interesserede mig for eller arbejdede med hed “[emne]blogger”, hvad ville jeg så selv synes? Her er jeg nået frem til, at “-blogger”-endelsen ikke er positiv, omend den ikke er udelukkende negativ.

Det hænger også sammen med influencerkulturen, der har vokset sig frem i de seneste år. Man kan mene om den, hvad man vil, men det er endt med at symbolisere noget overfladisk, jeg-gør-det-for-penge-tilgang til det at udgive – uanset om det så passer på den enkelte influent eller ej.

Det er en kasse, jeg selvsagt meget nødig vil ende i.

Medie… medie-hvad?

Så er der den første del af navnet. Medie. For mig er det på en gang meget bredt og meget snævert. Meget bredt, fordi medier dækker over så ufatteligt meget, men også snævert og begrænsende, fordi medierne, vores medieforbrug og mediebranchen er påvirket af tendenser, forbrug og virksomheder, der ikke er medier (ikke hvis vi spørger dem selv, i hvert fald).

Derfor vil jeg gerne brede paletten over, hvad jeg kan skrive om, lidt ud. Alternativt var at starte (endnu) en udgivelse, men selvom jeg ikke mener, man skal lægge alle æggene i en kurv, skal man også sørge for, at man har æg at putte i kurvene.

Der sker så meget fantastisk spændende indenfor digital udvikling, teknologi og digitale produkter, som jeg ville føle var “off-topic”, hvis jeg udgav det på Medieblogger – men et andet sted vil det passe bedre ind.

En sjov lille detalje er, at Medieblogger fik sit navn, fordi jeg så den som et modstykke til Journalisthøjskolens blog, der hed ‘Mediebrokker’. Der var for meget brok (hvordan kan det være anderledes, når ordet indgår i titlen), og så lå et kækt rim ligefor. Jeg ville være mere konstruktiv og positiv – med varierende succes 🙂

Så… here we are.

Deles i to

Jeg har besluttet mig for at rydde lidt op i den rodebutik, som Medieblogger er blevet (andet ville nok også være mærkeligt efter 13 år med artikler, analyser, blogindlæg, tips, gennemgange etc.).

Derfor deler jeg det op fremadrettet: De ting, der er mere holdningsorienterede (det vil sige, analyser, klummer/”thought pieces” (jeg har det ikke rigtig godt med det udtryk) og anmeldelser, bliver fremover udgivet på larskjensen.dk.

De andre ting; nyhederne, tendensbeskrivelserne, anbefalingerne (kort sagt inspirationen) kommer til at leve på en ny udgivelse, som jeg vil skrive mere om herunder.

Sådan ser det ud – ja, jeg er med på, at det billede formentlig kun er interessant for mig, men det var meget rart at få lavet for min egen skyld. Og hvis du går med lignende planer for dit indhold, kan det jo være, du kan få inspiration til din egen proces og opdeling.

“Nyt på backloggen”

Jeg har tænkt længe over et navn og har været frustret over, at alle de gode, ser ud til at være taget. Det er vigtigt, at det er et navn, der siger noget om det, jeg vil skrive om. Jeg overvejede et ord som “interface”, men det er der allerede et fantastisk nyhedsbrev – faktisk om fuldstændig samme emne – der hedder. Så det var totalt udelukket.

Efter mange tanker, gåture og noter, endte jeg med Backlog.

Det er sikkert ikke det perfekte navn. Jeg tror slet ikke, et sådan findes – men Backlog er bedre end Medieblogger.

Og Backlog betyder noget. Indenfor produktudvikling er backloggen nemlig det sted, hvor man holder en prioriteret liste over de ting, der skal udvikles og implementeres i ens produkt eller tjeneste.

På den måde er en backlog der, hvor vision, strategi og roadmap bliver til virkelighed. Hvor snakken bliver til handling.

Det er der, jeg gerne vil være. Både i ord og handling.

Navnet giver i øvrigt nogle hyggelige afledte effekter. Eksempelvis kan jeg annoncere nye artikler med “Nyt på backloggen”, og når jeg skriver om noget, fordi det er fedt, kan jeg forestille mig og formulere det som, at nogle vil lægge det ind på deres backlog; enten som inspiration eller noget, der skal bygges. (Om de så gør det, er en anden sag 😉)

Taglinen for Medieblogger er skiftet fra “nye medier og journalistik” til nu at være “digitale medier og udvikling” (så skiftet var allerede i gang). På Backlog bliver den “Medier og teknologi”. Og ja, det virker superbredt, men i mit hoved har jeg lavet det Venn-diagram, der fortæller mig, hvad der er inden- og udenfor skiven.

Adresse hos Ugerevyen

Som de hurtige vil opdage, bor Backlog på ugerevy.dk-domænet (skønt jeg også har købt backlog.dk) – i hvert fald i adressen. Det skyldes, at den bliver en del af Digital Ugerevy, der er min ugentlige opsamling på tendenser og nyheder indenfor netop det, jeg kommer til at skrive om.

Det betyder også, at artiklerne bliver inkluderet i Digital Ugerevy-nyhedsbrevet og som nævnt bliver lettere at markere. Så hvis du læser med i nyhedsbrevet, vil du formentlig ikke opdage forandringen.

Det løser også det problem for mig, at Ugerevyen og Medieblogger til tider har været for langt fra hinanden og har været svære at markedsføre som et hele.

Derfor overvejede jeg også et ord, som kunne have nogle af de samme konnotationer som “ugerevy” (jeg elsker det ord og dets historie), men fordi jeg skal oversætte nogle af artiklerne til engelsk, havde jeg brug for et ord, der ikke kun fungerer på dansk.

Hvad med medieblogger.dk?

Som udgangspunkt kommer der ikke til at ske noget med det indhold, der allerede er udgivet på Medieblogger. Det er muligt, jeg vil løfte nogle af artiklerne over og lave et redirect (videresendelse) til artiklen på Backlog. Men det er kun måske.

Så bogmærker og andre links vil virke uanset hvad.

Lad mig se det!

Nå, det blev lidt af en smørre – men sejt, at du har læst (eller scrollet) så langt. For mig er det kulminationen på nogle tanker, jeg efterhånden har haft i nogle år, og jeg er selv ret tilfreds med løsningen.

Du kan allerede nu læse om:

Jeg håber, du vil læse med, og vil holde øje med backloggen 😉

PS: Backlog kører på Ghost-CMS’et, og det er mega nice. Inden længe kommer jeg til at dele nogle af mine første erfaringer fra Ghost – på Backlog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.