Coronavirus: Datagrundlaget for smittede er ændret

Flere medier beretter om antallet af danskere smittet med coronavirus, men det er vigtigt at bemærke, at grundlaget for det tal for nylig er blevet ændret drastisk.

Det er det, fordi der er sket en betragtelig ændring i, hvem og hvor mange, der bliver testet. I dag, den 14. marts, skriver Statens Seruminstitut (fremhævningen med fed er min):

“Fra slutningen af februar til den 11. marts testede man primært personer med både milde og mere alvorlige luftvejssymptomer, der rejste til Danmark fra lande med høj smittespredning. Dette skete som led i inddæmningsfasen. Fra den 12. marts er man som led i afbødningsstrategien overgået til at teste folk med indlæggelseskrævende symptomer.

Altså er der langt færre, der bliver testet. Det betyder, at antallet af smittede reelt ikke længere er sammenligneligt. Statens Seruminstitut skriver selv:

“Antallet af bekræftede tilfælde i rapporten kan således ikke direkte sammenlignes i perioden før og efter den 12. marts.”

Søren K Villemoes, der er journalist på Weekendavisen, nævnte denne pointe i en række tweets fra i går, den 13. marts:

Faktoren på 5-20 henter Villemoes i myndighedernes egne tal om, hvor mange smittede, der formentlig vil kræve behandling:

Long story short: Hvis man som medie enten dækker eller visualiserer udviklingen i antallet af danskere, der er (konstateret) smittet med coronavirus og den medfølgende sygdom, COVID-19, skal man altså nulstille og kun gengive fra 12. marts og frem.

Gør man ikke det, risikerer man at skabe en illusion om, at antallet af nye smittede falder.

Som en af mine tidligere kolleger nævner i dette tweet, bør valget af måleenhed ændres:

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

 
Hver uge samler jeg op på nyhederne og tendenserne i den digitale mediebranche. Det hedder Digital Ugerevy, og i mailen får du også nye artikler her fra Medieblogger.
 
Tilmeld dig nu - så går du ikke glip af noget:

Hvem skriver?

Lars K Jensen

Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.

Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter. Lars udgiver også Digital Ugerevy.

Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.