Tør medierne også tilbyde ‘Incognito Mode’?

Originalfoto: Pexels

Vi har i flere år haft den såkaldte ‘Incognito Mode’ i vores browsere, som godt nok hedder noget forskelligt i forskellige browsere, men går ud på det samme: Det er en “ren” instans, hvor de ting, du kigger på ikke bliver registreret og gemt sammen med de andre data, der bliver indsamlet på dig.

Hvis du for eksempel vil søge på prævention eller forkølelsessymptioner uden at blive bombarderet med annoncer om prævention eller næsespray de kommende dage og uger, kan du foretage søgningen i ‘Incognito Mode’ i din browser (eller i en dedikeret privacy-browser såsom Mozillas ‘Firefox Focus’), så du holder det væk fra din prfil, så at sige.

Efterhånden er incognito blevet bredt ud til andre tjenester, senest Google Maps, hvor det nu også er muligt at bruge det på Apples enheder:

I Google Maps betyder ‘Incognito Mode’, at den ikke gemmer de steder, du søger på. Hvis du bruger Google Maps normalt, vil den jo fra gang til gang huske, hvad du har søgt på og bruge det til at gøre tjenesten mere personaliseret mod netop dig. Det kan man altså komme udenom.

Vil medierne følge trop?

Mediebranchen er formentlig en af de brancher, hvor der er allerstørst fokus på personalisering netop nu. For i et hav af informationer, hvor for mange medier udgiver for meget indhold, er der risiko for, at mediernes besøgende ikke ser det indhold, der er relevant for dem.

Derfor kigger man nu mod personalisering, blandt andet hos Jysk Fynske Medier:

“Vi vil stadig holde fast i vores ret og pligt til at prioritere væsentlige nyheder, men i laget under har vi mulighed for at lave et langt mere relevant produkt til lokale borgere.

Karen vil måske gerne læse 5000 tegn om inspirationen bag den lokale forfatters seneste bog, mens Benny finder det enormt interessant, at en villa i nabolaget er blevet solgt for tre millioner kroner. Kim brænder for at se videoanalysen af OB’s seneste nederlag, mens Bjarne er enormt interesseret i byrådets debat om en ny skolestruktur. Mette er til gengæld mest interesseret i, hvordan den lokale tømrers regnskab ser ud. Det kan vi levere uden at udsætte dem for store mængder af forstyrrende information, der ikke interesserer dem.”

På Ekstra Bladet har man i noget tid kørt med personaliserede anbefalinger i en “Udvalgt til dig”-liste, jeg umiddelbart kun kan se på deres mobile website.

I mit tilfælde ser deres personaliserede anbefalinger til mig pt. sådan ud:

Listen er en blanding af annoncer, samarbejder (lokalavisen.dk-historien) og reelle anbefalinger. Det er dog værd at stille spørgsmålstegn ved kvaliteten af anbefalingerne, da Formel 1 siger mit absolut intet, jeg aldrig har lyttet til Lukas Graham og ikke interesserer mig for Caroline Fleming.

Ektra Bladets anbefalinger er egentlig ikke deres egne. De leveres af teknologifirmaet Plista, der tilbyder “proprietary recommendation technology at no cost”, og derfor er det ikke sikkert, Ekstra Bladet selv har dyb viden om, hvordan udvælgelserne foregår.

Men lad os nu sige, at jeg gerne vil læse artikler hos Ekstra Bladet og andre (og på sigt Jysk Fynske Medier), uden at mine læsevaner skal spores og nødvendigvis bruges i anbefalinger. Det kan der være flere årsager til – nogle mere uskyldige end andre. Og hvis flere personer deler logind eller computer, er det endnu et argument.

Det kan man i dag ikke gøre uden at bruge Incognito Mode eller en anden browser – og hvis det er premium-indhold, der kræver, at man logger ind, er man lige vidt. Det vil i så fald kræve, at medierne selv tilbyder Incognito Mode.

Fra en spændetrøje til en anden

Overskriften på Jysk Fynskes pressemeddelelse er “I 2019 tager vi et opgør med en 200 år gammel spændetrøje”.

Men med personalisering risikerer man at introducere en ny spændetrøje. Denne gang sidder den dog på brugeren, og så kan det være svært at mærke den som medie/afsender. Men det er jo blandt andet derfor, Google nu ruller Incognito Mode ud i Google Maps, for at befri brugerne for en spændetrøje.

Spørgsmålet er nu, om medierne (der satser mere på personalisering end nogensinde før og derfor gerne vil have folk til at logge ind, så de er lettere at spore) også tør tilføje Incognito Mode eller noget lignende på deres hjemmesider.

“Men så kan vi ikke målrette vores tilbud til den enkelte bruger,” vil argumentet nok lyde fra nogen – med en frygt for, at man derfor falder i værdi. Det er formentlig de samme overvejelser, Google og andre har haft.

Jo mere spraglet et medies indholdsudbud er, jo mere er der potentiel værdi for brugerne i, at de kan se noget af indholdet uden at det bliver knyttet til deres profil.


Lars K Jensen er uddannet journalist og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år. Han rådgiver medier og organisationer og udgiver opsamlingen Digital Ugerevy. Læs mere på larskjensen.dk.

Gør som de andre:

Tilmeld dig Digital Ugerevy

Ugerevyen er mit nyhedsbrev og opsamling på de vigtigste historier indenfor nye medier og digital udvikling. Tilmeld dig nu:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.