5 pointer fra Expressens skuffende debut på Facebook Watch

I tirsdags, den 10. september, havde svenske Expressen premiere på deres daglige nyhedsopdatering, ‘Bara Nyheter’, på Facebooks Watch-videoplatform.

Jeg anmeldte udsendelsen for Journalisten, og jeg var hverken imponeret over, det jeg så – eller hvor mange, der så med.

Min anmeldelse blev opdaget på den anden side af sundet, hvor jeg blev interviewet til Journalistens svenske søstermedie, hvilket der kom denne artikel ud af.

Artiklen er bag en paywall, så med mindre, du har digitalt abonnement på den svenske Journalisten, kan du ikke læse artiklen. Men du skal ikke snydes for de fem hovedpointer, jeg fortalte til journalisten:

1) Er jeg det rette sted?

Der manglede en indikation af, at os, der ville se med, var det rigtige sted. Det kunne have været en nedtælling eller anden form for opvarmning. I stedet var det ikke logisk, hvor man kunne se med henne.

2) Seks minutter er for lidt

Expressen kører med et meget kort format (seks minutter for hele udsendelsen), som ikke egner sig til live-transmission – heller ikke på Facebook. Så kan man diskutere, om det rent faktisk var en live-transmission, eller om de ikke henter flest sidevisninger, når klipper bagefter er ‘on demand’, men det ændrer ikke på, at det blev markedsført og eksekveret som en live-udsendelse.

3) De brugte ikke platformen

Og Expressen udnyttede slet ikke de muligheder, de får, når de udgiver på en platform som Facebook. Det vil sige, der ingen inddragelse var undervejs — og det havde i det mindste været rart bare at høre fra dem i kommentarsporet. De kunne jo have sluttet af med at linke til deres artikler/videoindslag om de historier, de behandlede. Så det tabte de lidt på gulvet.

Det samme med de kommentarer, folk skrev eller de interaktioner, de kom med – det blev brugt til absolut intet. Og så bliver kommentarerne også derefter.

4) Formentlig ikke nyt koncept

For mig ligner det derfor et koncept, som Expressen har haft liggende i skuffen i nogle år, og som de nu kunne eksekvere, fordi Facebook ville betale. Hvis det var tænkt til lejligheden, ville det formentlig have brugt Facebook i højere grad. Det her ligner udlevelsen af en ambition, man har haft længe, men har manglet anledningen til at få ud.

5) Where’s the money?

Jeg har også svært ved at se forretningsmodellen, da Expressen ikke kører med annonce-breaks på Watch. Det er der andre, der gør, og det er her, der kan ligge en indtjening.

Sådan så det ud undervejs i transmissionen. Hverken antallet af samtidige seere eller niveauet af kommentarer er imponerende.
Hold dig opdateret - følg Digital Ugerevy Få de vigtigste historier indenfor nye medier og digital udvikling:

Lars K Jensen

Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.

Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter.

Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk, hvis du har nogle spørgsmål eller opgaver.