The Telegraph leverer lyd-briefing i WhatsApp

Foto: Anton / Pexels

Du kan også lytte til denne artikel:

Vil du hellere lytte der, hvor du hører podcasts?

Lyt i iTunes, på Spotify
…eller søg på “Medieblogger” der, hvor du finder podcasts.


Lyd- og briefingformaterne (korte opdateringer på de vigtigste historier) er to af de hotte emner i mediebranchen lige nu.

Flere forsøger at kombinere dem, blandt andet hos The Telegraph, hvor de leverer to daglige briefings på lyd – det interessante er, at de bliver leveret via WhatsApp.

Lyd og links

Det fungerer på den måde, at man som bruger tilmelder sig en WhatsApp-gruppe, og så bliver man holdt opdateret om morgenen og eftermiddagen/aftenen. Udover selve lydoptagelsen er der naturligvis også links til de artikler, der bliver omtalt i den pågældende briefing.

Og det er god trafik, der kommer via de links. The Telegraph forklarer, at folk, der tilmelder sig WhatsApp-gruppen har 12 gange så stor sandsynlighed for at blive betalende abonnenter i forhold til den gennemsnitlige læser på deres hjemmeside. Dem, der bruger linkene i WhatsApp-opdateringerne ser desuden dobbelt så mange artikler som den gennemsnitlige læser.

Hold dig opdateret - følg Digital Ugerevy Få de vigtigste historier indenfor nye medier og digital udvikling:

Det kan selvfølgelig også være, at dem, der tilmelder sig WhatsApp-gruppen i forvejen er glade for The Telegraph – og for nogles vedkommende var det måske netop det, der gjorde, at de købte et abonnement. Men det er stadig rigtig flotte tal.

Udgivelsestidspunkterne viser, at det er vores commute-tid (altså til og fra arbejde), de går efter – og den ansvarlige for satsningen bærer da også titlen “commuter editions editor”.

The Economist og commute

Som sådan er der ikke noget nyt i, at man som medie går efter at nå sine brugere under deres transport til og fra arbejdet. Da The Economist lancerede deres ‘In Other Words’-lydprogram, var det netop med commuter-segmentet i tankerne.

Dengang forklarede deres “vice president of innovation”, Neelay Patel, at det handlede om at give folk indhold, de kan have konsumeret, fra de vågner om morgenen, til de møder på arbejde.

De valgte lydformatet for også at få bilisterne med:

“Det er meget begrænset, hvad du kan gøre, mens du kører, når det gælder om at konsumere indhold. Lyd er generelt det medie, man tænker på i den forbindelse, så det føltes som om, det kunne være interessant der,” sagde han til Journalism.co.uk.

Hvad der er anderledes fra dengang til nu er den intensitet, kampen om vores opmærksom kommer til at foregå med. Også når vi er på vej til eller fra jobbet. Det skyldes blandt andet, at flere medier har fået øjnene op for, at de ikke kun konkurrerer med andre medier – men med alt, vi kan bruge vores tid på:

“Det er tydeligt, at det ikke er alle, der kigger på nyheder, og vi konkurrerer ikke længere bare med Metro om morgenen. Det er lige så sandsynligt, at disse personer spiller Candy Crush eller tjekker Facebook Messenger,” siger Danny Boyle, der altså er commuter editions editor hos The Telegraph.

Vil I gerne ramme folk på vej til og fra arbejde med jeres indhold?

Det kræver viden om jeres brugere, som jeg kan hjælpe jer med at finde, sætte i system og eksekvere på – så I kan skabe maksimal værdi og relevans.

Skriv til mig på lars@larskjensen.dk.


Lars K Jensen

Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.

Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter.

Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk, hvis du har nogle spørgsmål eller opgaver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.