Lyd og penge: Hvad er podcastingens skovle?

Hvis du vil tjene penge på lydmediets store guldalder, skal du lære af historien og tjene penge på dem, der vil tjene penge på lydmediets store guldalder.

Foto: Wikimedia / Public Domain

Du kan også lytte til denne artikel:


“During a goldrush, sell pick axes and shovels.”

Sådan lyder et kendt motto, der især refererer til den store californiske guldfeber, der startede i 1848. Pointen er klar: Hvis du vil tjene gode penge under en guldfeber, så skal du ikke selv kaste dig ud i at grave guld; i stedet skal du sælge det udstyr, guldgraverne har brug for.

Wikipedia-artiklen om guldfeberen bekræfter dette (min oversættelse):

“Nyere studier bekræfter, at købmænd tjente langt flere penge end minearbejderne under Guldfeberen. Den rigste mand i Californien i de tidlige år af feberen var Samuel Brannan, en utrættelig selvpromoter, butiksindehaver og avisudgiver. Brannan åbnede de første butikker med forsyninger i Secramento, Coloma og andre steder i guldfelterne. Netop som feberen begyndte, købte han alle forsyninger til prospektering i San Francisco og gensolgte dem med markant profit. […]

Andre forretningsmænd høstede støre belønninger i detailhandel, shipping, underholdning, indlogering eller transport. Pensionater, madtilberedning, syning og vasketøj var højt profiterbare forretningsområder ofte kørt af kvinder (både gifte, single og enker), som indså, at mænd ville betale godt for tjenester udført af en kvinde. Bordeller hentede også store overskud, især når de var kombineret med saloons og spil.”

Hvad kan vi så bruge denne viden til i dag? Jo, den fortæller os, at når der er voldsom hype i en given sektor eller branche, kan det give god mening at blive leverandør/sælger til dem, der vil prøve lykken.

I et nutidigt eksempel kunne det eksempelvis være at sælge al den hardware, der skal til for at “mine” kryptovaluta, som der er blevet brugt mange penge på de seneste år.

Lydens guldalder

Mediebranchen er også et godt eksempel, hvor forskellige teknologier og formater fra tid til anden skabet noget nær guldfeberstemning.

Eksempelvis er der software- og teknologifirmaer og sælgere af IT-løsninger, der har tjent gode penge på mediernes rejse fra papir til online – mens mange af medierne selv har svært ved at få det til at hænge sammen.

I øjeblikket sker det indenfor lyd.

“Jeg tror faktisk, vi er lige ved at nå lydmediets guldalder,” siger Gina Garrubo, der er CEO for National Public Media (den kommercielle del af NPR) i et afsnit af Digidays podcast.

I de seneste år har vi talt om, at vi er i podcastingens anden guldalder (blandt andet drevet af at vi nu kan hente podcasts uden at skulle synkronisere en afspiller med computeren derhjemme), og nu er vi altså på vej ind i guldalderen for lydmediet generelt.

Det vil yderligere forstærke den tendens, vi har set de seneste år, hvor flere og flere vil udgive lyd i håb om at tjene penge på det. Endnu er der ingen, der sådan rigtig har “knækket” nødden, og sponsorater er stadig den bedste måde at tjene penge på podcasts. Men det kræver en skala, de færreste podcastere kan nå – og i takt med, at der blivere flere om buddet og produceret mere og mere lyd, bliver det endnu sværere at få annoncører med ombord og tage chancer.

For mange podcastere (og virksomheder) vil podcasts derfor være markedsføring eller hobby, og der vil være rigtig mange gode – men det vil stadig være udgifter for folkene bag.

Hvis man vil lære af historien, skal man ikke kaste sig ud i at producere lyd. I stedet skal man gøre som dem, der virkelig tjente penge på guldfeberen i Californien – og tjene sine penge på at forsyne dem, der vil tjene penge på lyd.

Hvor er skovlene?

I guldalderen var det ting som skovle og hakker – men hvad er det i en verden og (medie)branche, der er forhippet på lyd?

De oplagte “forsyninger” er selvfølgelig optageudstyr: Mikrofoner, stativer, lydisolering og software til redigering. Men det kan også være det hele i en pakke solgt som studiefaciliteter, lykkesøgende podcastere kan leje – og selvfølgelig rådgivning i, hvordan de laver den bedste podcasts og får flest mulige lyttere til at lytte mest muligt.

Min fornemmelse er, at den værste “det skal vi også!”-hype omkring lyd er overstået i mediebranchen – i hvert fald i den danske del. Det er som om, mange er stoppet op for at spørge sig selv om, hvordan man nu også skal tjene penge på dette.

Historien giver os svaret. Og mange spillere i mediebrancen er faktisk klædt på til at sælge forsyninger til guldfeberen i lydland. Men det kræver, at de ændrer på forretningsmodellen – for mange medier ser sig traditionelt ikke som leverandører i den forstand.

Vil I gerne udvikle jeres medieforretning og -produkt?

Læs om min rådgivning og udvikling af digitale medier.

Lars K Jensen

Lars er journalist af baggrund og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år, bl.a. som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og chef for produktudvikling hos Infomedia.

Han hjælper medier og virksomheder med at forstå deres brugere og udvikle deres digitale produkter.

Kontakt Lars på lars@larskjensen.dk, hvis du har nogle spørgsmål eller opgaver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.