Kan netaviser lære noget af Netflix’ brugerprofiler?

På steder som Netflix – og nu også Viaplay – kan man vælge, hvem i husstanden, der ser. Det giver mulighed for personaliserede oplevelser, og at man kan isolere indholdet til børn. Bør online-aviserne gøre noget lignende?

Netflix har det – skal andre medier også? Foto: Chris Messina (Flickr Creative Commons)

Viaplay føjer brugerprofiler til tjenesten“, skriver MediaWatch:

Med det nye tiltag vil personer eksempelvis i samme husstand kunne oprette individuelle profiler, så streamingfladen bliver mere skræddersyet. Samtidig baner tiltaget vej for, at forældre kan oprette særskilte børneprofiler, der kun giver adgang til indhold, som er egnet til børn.

Hvis du har Netflix, så lyder det som noget, du allerede kender – og allerede har. Det ændrer ikke på, at det er en god idé for en tjeneste som Viaplay at have den funktion.

Det er en funktion, vi bruger meget på Netflix derhjemme. Min kæreste har nogle serier, hun gerne vil se, når hun er alene, det samme har jeg – og så er der selvfølgelig børneindholdet, som vi ser sammen med husstandens mindste.

Det betyder, at vi har separate lister over ting, vi gerne vil se og kan få separate anbefalinger fra Netflix-maskineret. It makes sense.

Personlig profil

Derfor er det også en undren værd, om ikke de danske online-aviser bør overveje at introducere noget lignende. Her bliver et abonnement (selvom avisabonnementer jo traditionelt er noget, husstanden holder) betragtet som noget til dig. Her er uddrag fra henholdvis Politikens og Berlingskes vilkår:

Din Politiken Profil er personlig, og dit abonnement giver adgang til produktet på op til fem digitale enheder – f.eks. pc, smartphone og tablet. Misbrug vil medføre øjeblikkelig opsigelse fra Politikens side uden kompensation.

Abonnementsvilkår Politikens e-avis og politiken.dk

Ved køb af et abonnement opretter du samtidig en brugerprofil. Din brugerprofil er personlig, må kun benyttes på fem enheder og må ikke benyttes af personer uden for din husstand.

Berlingske abonnementsvilkår

Ganske vist nævner Berlingske specifikt “husstand”, og vi kan godt blive enige om, at en begrænsning på fem enheder er stiltiende accept af, at abonnenterne deler abonnementet med husstanden.

Men der følger kun én brugerprofil med. Og det gør, at hvis man deler abonnementet/adgangen med andre derhjemme, så er ting som ‘Læs senere’-lister og automatiske anbefalinger på baggrund af læsemønstre udfordret.

Hold dig opdateret - følg Digital Ugerevy Få de vigtigste historier indenfor nye medier og digital udvikling:

Bedre brugeroplevelse

Forestil dig i stedet, du køber abonnement på en dansk netavis og i samme omgang får lov til at oprette X antal profiler, så jeres anbefalinger etc. ikke bliver blandet sammen.

Det ville give meget mere mening for alle parter – og det vil ikke mindst give en meget bedre brugeroplevelse, som vi kender det fra blandt andet Netlix.

Og det ville måske endda også kunne give mere målrettede annoncer (især relevant på gratisindhold), som mediet vil være interesseret i for at bygge på relationen til brugeren.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om nogle medier vil mene, det opfordrer abonnenter til at snyde, ved at abonnenterne laver profiler til deres venner – fordi muligheden for at dele med andre pludselig bliver synliggjort.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.