Er Google ven eller fjende?

Denne artikel blev bragt i seneste udgave af mit nyhedsbrev. 
Tilmeld dig nyhedsbrevet.

Som du kan læse i denne uges Ugerevy, har Google tildelt 7,7 millioner kroner til danske medieprojekter. Betyder det så, at Google er mediebranchens redning? 

Not quite, for i ugens løb blev Google idømt endnu en kæmpebøde fra EU:

“In a press conference this morning, EU antitrust commissioner Margrethe Vestager said that the tech giant had abused its dominant position by forcing customers of its AdSense business to sign contracts stating they would not accept advertising from rival search engines.”

Nej tak til almisser

Stig Ørskov, der er CEO for JP/Politikens Hus, valgte at se de to historier fra ét perspektiv og proklamerede, at man fra Rådhuspladsen ikke vil søge “almisser” fra Google.

Formanden for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, erklærede sig enig med Stig Ørskov i et tweet. Det fik Jakob Nielsen (ansvarshavende chefredaktør for Altinget og Mandag Morgen) til tasterne:

Ørskov svarede med, at han ser Google-pengene som “whitewashing”, Jakob Nielsen kaldte det “moralisering på andres vegne” og bragte et eksempel, hvor Jyllands-Posten selv poster penge i Google ved at annoncere på søgeresultater. “Dit eksempel understreger min pointe”, skrev Ørskov – med henvisning til, at han mener, de er nødt til at bruge Google for at nå markedet.

Ordvalget “almisser” fik Thomas Noppen til at reagere. Han er formand for Prauda, foreningen af uafhængige netmedier – og han tweetede:


Filip Wallberg, der er journalistisk lektor ved Syddansk Universitet, skrev følgende (også på Twitter):

Truer den demokratiske samtale

Fra Teknologiens Mediehus (tidligere Mediehuset Ingeniøren) blev der også rettet kritik mod Google og Facebook – der ofte bliver benævnt “duopolet”.

De truer den demokratiske samtale, skrev direktør Christina Blaagaard i en klumme på Altinget (som du selvfølgelig også finder i Ugerevyen).

Hun skrev blandt andet:

“For hver krone, en annoncør lægger til en digital annonce, går broderparten til et morads af adtech-firmaer − anført af Google og Facebook − hvor kontrollen med anvendelsen af brugernes data hurtigt løber medierne af hænde.

Den europæiske persondataforordning (GDPR), der trådte i kraft i maj sidste år, har i nogen udstrækning givet redskaber til at gøre op med den problemstilling. Men mens de danske medier har brugt formuer på at sikre sig, at man lever op til standarderne og overholder lovgivningen, tyder alt på, at Google og Facebook har alle intentioner om blot at skubbe udfordringen foran sig.”

I modsætning til JP/Politikens Hus har Teknologiens Mediehus ikke problemer med at søge Google om penge. I forrige runde af Googles Digital News Initiative (runde 5) fik de penge til projektet ‘Engineering Users’.

Pengene er gode

Uanset hvilken side af debatten, man stiller sig på (eller om man ikke har en holdning), er det svært at komme udenom, at Google-pengene gør en reel forskel i det danske mediebillede.

For eksempel har Jysk Fynske Medier modtaget 2,3 millioner kroner til at “udvikle en personaliseret oplevelse for de lokale læsere digitalt”. Det er et projekt, der formentlig ikke ville have været penge til, hvis ikke Google havde spyttet i kassen, og derved bidrager Google aktivt til den digitale udvikling, både af produkterne og forretningerne.

Snakken om Google og mediebranchen bliver også let en krig på ord, hvor nogle mener, at Google ligefrem “stjæler” penge fra medierne, hvor andre mener, at de har taget markedet med bedre produkter og højere værdiskabelse for annoncørerne.

I JP/Politikens Hus har man truffet et valg om ikke at søge Googles penge, hvilket er en lettere beslutning, hvis man ikke behøver dem, og det i forvejen går godt. Økonomien stråler i JP/Politikens Hus, skrev Medietrends i oktober 2018.

De indtægter, overskud og ikke mindst pengereserver, er det ikke alle spillere i mediebranchen, der har adgang til – og for mange andre er Googles Digital News Initiative en velkommen mulighed til at få kærkomne ressourcer til at prøve nye ting af og sætte en ny retning for medie og virksomhed.

Set på den måde er Google-pengene gode for mangfoldigheden i den danske mediebranche. Men det er samtidig også tydeligt for alle, at de færreste medier vil have en chance for at overleve på annoncer alene. Dertil er der simpelthen sket for meget i mediemarkedet i de seneste års tid, hvor Google og Facebook sidder på en meget stor del af kagen – og ikke altid på den rigtige side af reglerne.

Selv et utal af EU-bøder komme næppe til at ændre på den dominans, duopolet sidder med.

Denne artikel blev bragt i seneste udgave af mit nyhedsbrev. 
Tilmeld dig nyhedsbrevet.

Foto: Deepanker Verma / Pexels

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.