TV 2s Syrien-bommert handler, også, om ophavsret

TV 2 har begået en fejl. De har fundet et fotografi af Syrien, der ikke er fra Syrien. Det er faktisk slet ikke et fotografi, men et billede fra et computerspil. Siden er fejlen gået verden rundt.

Men udover at det ikke er særlig professionelt er der også et andet problem. Hør her, hvad nyhedschef for TV2, Jacob Nybroe, siger, da han skal forklare, hvordan det kan opstå:

Læs mere

Hvad kan bloggere og twittere lære af TV2 Wikigate?

Boy with megaphone

Måske kender du allerede til sagen omkring TV 2’s Go’ Morgen Danmark, der ville så tvivl om troværdigheden ved den danske Wikipedia — ellers er Dorte Tofts indlæg og Stefan Bøgh-Andersens tidlinje gode steder at starte.

Titlen på dette indlæg er et ordspil på Trine-Maria Kristensens indlæg “Hvad kan organisationer lære af TV2 Wikigate?.

Trine-Maria samler op på et møde, hun har arrangeret omkring lektierne fra sagen om TV 2 og Wikipedia. Men det henvender sig kun til organisationer – hvilket er meget naturligt, da Trine-Maria lever af at hjælpe og rådgive virksomheder indenfor de sociale medier i Social Square.

Jeg vil også mene, at bloggere og twittere (hvad kalder man folk på Twitter?) har noget at lære her.

For Stefans tidslinje bekræfter det, som vi allerede godt vidste. Blogosfæren (den del af internettet som udgøres af blogs) og Twitter deler samme store svaghed; Når en sag ruller bliver det til ét stort ekkokammer.

Alle skriver om sagen, men det er kun på et reporterende niveau, sagen bliver ikke ført videre. Folk skriver om, hvad der er sket og tilføjer så deres egen holdning, som, ikke overraskende, i dette tilfælde er anti-TV 2. Og så er det jo nemt at blive forarget, når en af værterne skærer alle over en kamp og kalder dem “Bibliotekar skolen“.

Hvem førte så historien videre? Jo, det gjorde et af de “gamle medier”: Journalisten.

Hvad var fremgangsmåden? Hvordan fik man historien videre? Jo, man greb knoglen og ringede til TV 2-redaktør Jes Schrøder. Uden at kunne sige det med 100 procent sikkerhed, så tror jeg ikke, at nogen af dem, der omtalte sagen på blogs og/eller Twitter overhovedet har forsøgt at kontakte TV 2.

I stedet har de, som skrevet ovenfor, skrevet om, hvad de har læst andre steder og tilføjet deres holdning til budskabet. Og da artiklen blev lagt på journalisten.dk, hvad skete der så? Jo, præcis det samme som tidligere: Bloggere og “twittere” henviste til artiklen og tilføjede deres egen holdning til Schrøders citater.

Det er muligt, at det er sådan blogs “skal” være, men det flytter ikke historierne nogen vegne.

De sociale medier gjorde sig kun gældende ét sted i denne sag: I starten. De opdagede sagen og skrev om det. Både i en artikel på Wikipedia og på blogs. Herfra blev “de traditionelle” så opmærksomme på sagen og rykkede på den.

Er det en konsolidering i mediebilledet, vi ser nu? At sociale medier og græsrødder finder historierne, mens medierne kører den sikkert hjem og bringer os og selve historien videre. Jeg tror det, og det er ikke nødvendigvis noget dårligt. Selve blog-mediet er rettet mod, at folk kan lufte deres egne holdninger, synspunkter og erfaringer.

Men det kan undre, at flere bloggere og twittere ikke har taget Jeff Jarvis’ ord til sig:

Cover what you do best. Link to the rest.

Hvorfor skrive et indlæg om en sag, hvis en anden blogger allerede har skrevet det, man selv mener? Hvorfor ikke bare linke til det indlæg, skrive at det er et godt indlæg, og at man er enig? Det ville gøre det hele meget mere overskueligt i disse informationstætte tider.

Photo by djfoobarmatt @ Flickr

TV2 ville så tvivl om Wikipedia – og det gik galt

Go’ Morgen Danmark har forsøgt at demonstrere, hvor nemt det er at redigere i artikler på Wikipedia (som også findes i en dansk version) og hvor utroværdigt, det er — men mislykkedes.

I stedet for at skrive et indlæg om det, vil jeg anbefale dig at læse Dorte Tofts glimrende indlæg om sagen, som opsummerer og konkluderer ganske fornuftigt.

(Tak til Stefan for tippet via Twitter)

Opdatering 18-05-2009 @ 10:26
TV 2 har nu bragt en berigtigelse. Læs mere hos Journalisten.

Norge vil af med Internet Explorer 6

Via det norske Escenic-holds tweet er jeg blevet opmærksom på, at der i Norge nu er en dediceret kampagne mod Internet Explorer 6-browseren i Norge.

Og de store drenge er også med. VG har placeret en besked på forsiden, som bliver vist til brugere, der besøger websitet med Internet Explorer 6, der forklarer, at de sidder med en ældre version af Internet Explorer.

Det samme har TV 2 herhjemme gjort.

Jeg kender mangen en webdesigner/-udvikler, der ville blive glad, hvis Internet Explorer 6 (fra 2001!) forsvandt, men den tegner sig, så vidt jeg ved, stadig for en pæn del af browsermarkedet. Men godt at se, at der nu sker noget i Norge.

Medieforståelse – internettet ER et bredt medie

I morges da jeg sad og spiste morgenmad var jeg, som jeg altid er, lige en tur rundt på de danske kanalers tekst-tv for at se, hvad der er sket af nyheder siden sidst — og som jeg ikke har læst på mobilen.

TV 2 viser deres morgen-tv, og jeg er lige ved at skifte væk, da jeg ser Line Baun Danielsen går i gang med at interviewe en kvindelig blogger (Spacemermaid), der har udgivet endnu en bog baseret på sin blog, der handler om personlige refleksioner og dagsbogsagtige indlæg, en “tøseblog” om man vil :-) .

Anyway, det var ikke det interessante. Det interessante opstår, da Line Baun Danielsen spørger (citeret efter hukommelsen):

Hvordan føles det at få sine tanker udgivet ikke bare på bloggen, hvor det er for en begrænset skare, men i bogform, hvor alle kan læse med?

Det hæftede jeg mig ved. For hvis der er et medie, der ikke har en “begrænset skare”, så er det internettet og blogs, hvor alle kan læse med.

Og så slog det mig bare, at der formentlig er mange der går rundt med den opfattelse. At blogs er for et mindre publikum, mens det først for alvor når ud, når det bliver trykt. Uden tvivl et levn fra fordums tid, før nettet for alvor fik fat i danskerne.

Bogformen er jo meget mere begrænset end internettet, for eksempel er der jo et begrænset antal oplag og bøgerne koster penge, hvor det er gratis at følge bloggen online. Samtidig vil blogindlæggene også dukke op i søgeresultater, hvor en person vil komme mere eller mindre tilfældigt forbi — 37 procent af denne blogs trafik stammer (ifølge Google Analytics fra søgemaskiner.

Verden er dit publikum
Men det betyder samtidig også, at dem der udgiver indhold (i dette tilfælde bloggerne) skal være klar over, at de ikke kun skriver for deres venner, bekendte og hvem, der nu ellers følger bloggen fast.

Som udgangspunkt skriver man for hele verden (Google Translate understøtter dansk nu), når man publicerer på nettet, og derfor nytter det ikke bagefter at ærgre sig over, at man vist lige kom til at udlevere lidt for meget om sig selv.

TV 2’s breaking news er nu – også – på Twitter

TV 2 har netop lanceret deres breaking news på Twitter.

Det betyder, at andre Twitter-brugere nu kan få breaking news fra TV 2 direkte fra mikroblogtjenesten Twitter. Selvom vi også er på Twitter med breaking news, er det sejt, at TV 2 også har taget springet.

Fra et brugersynspunkt betyder det, at man som Twitter-bruger kan abonnere på breaking news fra to af de store udbydere af nyheder herhjemme – gratis. Kan man sige nej til det?

Akkurat som med os, lader det til, at det er en idé, der er opstået i udvikler-kredse.

TV2 stopper med at understøtte Internet Explorer 6

Hvis du ikke interesserer dig for browsere og webdesign, er der ingen grund til at læse dette indlæg :-)

Jeg har tidligere citeret TV2-udvikleren Martin Gausby (i forbindelse med TV2’s nye beta-site), og nu er der grund til at gøre det igen.

På Twitter (igen) skriver han, at TV2 fra nu af kommer med en besked til folk, der bruger Internet Explorer 6.

Beskeden (som kan ses her) fortæller brugeren, at han/hun bør opdatere til Internet Explorer 7 eller skifte til Firefox:

Information fra TV 2: Din browser er forældet og vil ikke længere være understøttet på tv2.dk

»IE6 holds about 20 percent of the browser usage in Denmark. We hope that this will spread the word about Internet Explorer 7 or Firefox," skriver Martin. Det må vi så håbe.

Grunden til, det er en (for os) god nyhed er, at Internet Explorer 6 set fra publicistens og designerens vinkel er en irriterende browser, som der skal kodes specielt til, især hvad angår CSS-kode.

TV2’s valg betyder forhåbentlig, at andre medier tør følge trop og fortælle brugeren, at vedkommendes browser er forældet — og at der er bedre browseralternativer derude. At Firefox så også bliver nævnt er jo bare en fjer i hatten for open source-miljøet :-)

Godt træk, TV2! Forhåbentlig betyder dette, at vi nu (rent teknisk) kan komme videre med internettet herhjemme og ikke længere skal lave special- og/eller lappeløsninger til Internet Explorer 6.

Opdatering @ 17:45
Af de besøgende på Medieblogger den seneste måned har lidt over 11 procent brugt Internet Explorer 6 som deres browser.
Opdatering @ 17:47
37signals, der udvikler webapplikationer, besluttede at droppe understøttelsen af Internet Explorer 6 per midt august i år.

Nyt TV2-site i beta

På TV2-programmøren Martin Gausbys Twitter-kanal ser jeg, at TV2 har lanceret et nyt beta-site.

Sitet kan findes på beta.tv2.dk og indeholder ifølge Gausby »some microformats sweetness«. Det må straks undersøges, hvad det er :-)

Derudover er den først synlige ændring nok, at der nu er en meget klart prioriteret tophistorie. Efter et relativt hurtigt gennemkig synes jeg, den nye side ser overskuelig og pæn ud. Men tjek selv efter.

Opdatering @ 19/9 2008
Søren Hugger Møller har en god gennemgang af beta-siden.

TV2-værter skal passe på, hvad de blogger om

Jeg var skeptisk, da jeg første gang så Søren Storm Hansen fra dSeneste fremføre argumentet om, at journalister ikke skal blogge på deres eget medies hjemmeside.

For som jeg ser det, bør det ikke være noget problem, da det ligger i blogmediet, at det er personens egne holdninger og ikke mediets, der hører hjemme i en blog.

Sådan er det desværre ikke altid, og derfor må jeg nok give Søren ret. For nylig fik TV2’s Per Fløng en skideballe for på sin blog at opfordre til dødsdom i Fritzl-sagen:

Det var imidlertid ikke ok, fastslår TV 2’s programchef, Keld Reinicke, der dog ikke mener, at sagen skal have konsekvenser for værten.

“Jeg har snakket med Per Fløng og gjort klart, at man skal tænke sig om, når man skriver under TV2’s varemærke,” siger han til Ekstra-Bladet, og kalder formuleringerne om dødsstraf for dumme.

Idéen ved en blog er jo netop, at det der står der, ikke skal høre under et varemærke, som for eksempel TV2. Det, som Per Fløng skriver om, er Per Fløng selv og Per Fløngs holdninger. Ikke TV2’s.

Hvad hvis han nu havde blogget på www.perfloeng.dk (som pt. er ledigt – hint, hint Per ;-) ), havde TV2 så kunne give ham en skideballe? Det ville ikke være under TV2’s varemærke, men alle der ville følge hans blog, ved jo formentlig, at han er TV2-vært.

TV2’s 1234 får eJour-prisen

Det er både med glæde og lidt ærgerlighed at jeg læser, at TV2’s 1234 har fået eJour-prisen indenfor journalistik på nettet.

Glædeligt fordi TV2’s 1234 tager læserne alvorligt. Ærgerligt, fordi jeg mener, at der var en meget mere oplagt vinder blandt de nominerede.

Hvis vi kigger på en del af begrundelsen:

Stedets originale koncept giver løfte om en netjournalistisk fremtid, der går ny veje i forhold til den klassiske model a la “vi fortæller, du lytter”. Endnu er konceptet ikke fuldt udfoldet, men det er lovende. Så stedet fortjener prisen mere for det løfte, der kigger i konceptet, end for løftets indfrielse.

1234 repræsenterer allerede nu noget af det mest spændende, der er sket i dansk netjournalistik de seneste år, og det bør følges aktivt med råd og dåd af nysgerrige journalister engageret i fagets og branchens fremtid.

Jeg er egentlig enig, og jeg ville nok også have peget på 1234 som vinder, hvis ikke det var fordi Århus Vest-portalen var blandt de 27 nominerede. Her er, hvad eJour selv skriver om Århus Vest:

Portalen er banebrydende borgerjournalistik, idet redaktionen består af Danmarks første ‘uddannede’ borgerjournalister på nettet. De er gennem fire måneders kursus trænet til at tænke journalistisk og vinkle nyheder og reportager, så portalen er læseværdig, aktuel og grundig. Initiativet er taget af foreninger i Århus Vest, der var trætte af fordomsfyldt omtale af bydelen — og som nu sætter ind med borgernes egne nyhedsformidling. Journalisterne skriver, redigerer og fotograferer under supervision af uddannet journalist og projektleder.

Der er flere grunde til, jeg synes, at Århus Vest er en mere oplagt vinder:

  • Det er opstået som et mindre “oprør”, fordi nogle beboere i et lokalområde ikke følte, at deres lokalavis dækkede godt nok (efter hvad jeg har hørt)
  • Århus Vest uddanner selv borgerjournalister, så de er klædt på
  • På Århus Vest er det 100 procent borgerne i Århus Vest, der sætter dagsordenen

Århus Vest-portalen er kort fortalt et vaskeægte græsrodsmedie, der er startet fra bunden. Og jeg synes sgu det er federe, end at et etalberet lader deres brugere indsende materiale, som TV2 så kan bruge, hvis det passer ind i deres nyhedsdækning.

Det ville også sende et signal til andre lokale græsrodsmennesker, der går med de samme tanker, hvis man belønnede Århus Vest med eJour-prisen. Så ville redaktørerne på de store og mellemstore medier måske have tænkt “hov, hvad er nu det her for noget?” og opdaget, den mindre medierevolution, der starter nedefra. I stedet sidder redaktørerne nu og tænker: “Hold da fast! Sådan noget skal vi da også have!”

Og vi ved vidst alle, hvordan det ender.

Når det så er sagt, er der stor ros og tillykke til 1234 herfra.

Paneldebat med netchefer

Hvad kommer fremtiden til at bringe? Hvordan kan/skal medier bruge brugergenereret indhold? Og hvad med mashup?

De spørgsmål, og mange flere, har du mulighed for at få svar på, når Update — en sammenlægning af Center For Journalistik og Efteruddannelse og Den Journalistiske Efteruddannelse — sammen med DONA — foreningen for online journalister — afholder arrangementet “Fra pionerer til mediehelte“.

Her består panelet af:

  • Internetredaktør, redaktionschef Jørgen Schultz-Nielsen, Jyllands-Posten
  • Webredaktør, redaktionschef Michael Arreboe, Politiken
  • Redaktionschef Eva Rymann, TV2 Nyhederne
  • Redaktionschef online Troels B. Jørgensen, Berlingske Tidende
  • Internetredaktør Erling Tind Larsen, Ekstra Bladet
  • Webredaktør Henrik Rewes, Nordjyske

Arrangementet afholdes på IT-Universitetet på Amager (se på kort), og det koster 375 kroner — eller 250 kroner, hvis du er medlem af DONA.

Læs mere om arrangementet hos Update og/eller DONA.

Kim Elmose og jeg vil liveblogge fra arrangementet på bloggen netavis.wordpress.com, hvor der allerede er godt i gang i skriblerierne. Her har jeg også selv skrevet et indlæg om noget, jeg gerne så diskuteret til paneldebatten: Brugerinddragelse kontra borgerjournalistik.

Jeg håber, at så mange af jer som muligt vil dukke op til dette spændende arrangement, som kommer i noget af et brydningstid for netmedierne, hvor der er mange veje at gå og flere penge at gøre det for end for ti år siden :-)