Nu vil Facebook straffe sløve sider – det er en dårlig idé

(🇺🇸/🇬🇧❓ This article is also published in an English translation on Medium)

I går, 2. august, offentliggjorde Facebook, at man er ved at implementere en ændring i mobil-app’en, der vil belønne hurtige hjemmesider og straffe langsomme:

During the coming months we’re making an update to News Feed to show people more stories that will load quickly on mobile and fewer stories that might take longer to load, so they can spend more time reading the stories they find relevant. […]

Factors such as the person’s current network connection and the general speed of the corresponding webpage will be considered. If signals indicate the webpage will load quickly, the link to that webpage might appear higher in your feed.

Facebook skriver, at det er noget, de gør for deres brugeres skyld: Alle er trætte af langsomme sider. Og ændringen er helt sikkert tænkt til at give en bedre brugeroplevelse, men har Facebook tænkt dette her til ende?

En hjemmsides eller online-medies placering i News Feed’et (den forside af Facebook, som vi alle navigerer (og lever vores liv) efter), betyder meget. Det kan være placeringen i feed’et, der afgør om en artikel eller anden type indhold når de læsere og potentielle læsere, der er derude. Jeg synes, det er en skam, hvis hastighed skal påvirke dette.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor nogle sider skal straffes med en dårligere placering i Facebooks News Feed. Jo, langsomme sider er irriterende. Som de Facebook-ansatte selv skriver:

As many as 40 percent of website visitors abandon a site after three seconds of delay

Men helt ærligt, så lad da de 40 procent gøre det. Om man vil klikke ind på en side, bør vel afhænge af, om man er interesseret i indholdet – ikke de tekniske specifikationer på siden og den server (eller anden teknik), der kører hjemmesiden.

Jo, teknisk performance er vigtigt – men det skal da ikke være det, der afgør om en hjemmeside, blog eller online-medie når sit publikum!

Alle kan blive ramt

Og Facebooks besættelse af hastighed kan ramme store som små. For eksempel kan man forestille sig, at ejere af mindre sites simpelthen ikke ved, hvordan de skal forbedre deres performance. Det gælder også bloggere som jeg. Jo, jeg kan da deaktivere nogle WordPress-plugins og komprimere billeder bedre, men jeg har ikke adgang til server-opsætning eller lignende, der også kan forværre/forbedre performance.

Facebook har offentliggjort deres ‘Best Practices to Improve Mobile Site Performance’, men tag lige et kig på den side (når du har læst denne artikel færdig, selvfølgelig); browser-add-ons, analyseværktøjer fra Google, JavaScript-oprydning, asynkronitet, og min favorit: “Dynamically adjust the content for slower connections/devices”. Hallo, der er da ikke noget, alle hjemmeside ejere lige sætter sig ned og gør.

Store sites har for det meste styr på performance. Men her er andre udfordringer, for mange store online-medier lever af annoncer. Og det at have annoncer er langt mere kompliceret end bare at vise et billede og noget tekst. Der bliver matchet brugerprofiler med annoncører og kampagner, tracket, afholdt automatiske auktioner og meget mere, der alt sammen påvirker performance negativt.

Annoncer har for eksempel så stor indflydelse på den tekniske performance på ekstrabladet.dk (hvor jeg arbejder) og andre steder, at jeg i juli sidste år skrev, at “Your ads performance is your performance”. Udover annoncerne er der også en masse tredjeparts-teknologi (scripts, video-afspillede, indlejrede elementer etc.), som indehaverne af et website har meget lidt indflydelse på.

Det vil altså sige, at de by far største performance-syndere er udenfor website-ejerenes rækkevidde.

Til angreb!

The Washington Post har (som jeg skrev om i april) grebet annonce-tyren ved hornene, hvad angår performance:

“We go to our partners and say, ‘This is how fast things need to be executed; if you don’t hit this threshold, we can’t put you on the site,’” said Jarrod Dicker, the Post’s head of ad product and technology. “We found that vendors we do use are ones that went back to their engineering teams and found out how to expedite their loads. … The vendors that haven’t been able to come to the table with faster solutions, we no longer integrate with.”

Men det er altså ikke alle online-medier, der har The Washington Posts tyngde i markedet.

Medierne kan ikke rigtig gøre så meget andet end at videresende Facebooks straf til annoncørerne og andre leverandører af dårligt performende tredjeparts-teknologi, men det kræver en koordineret indsats, som jeg tvivler på. Og vil det nå ud til de små firmaer, der sidder og designer de annoncer, der hopper rundt og implementerer 5 gange så meget tracking, som der er brug for? Jeg tvivler.

Instant Articles spøger i kulissen

Jeg kan sagtens forstå, at Facebook vil forbedre den mobile brugeroplevelse – men det er meget nærliggende at tro, at bevæggrundene bag dette er andet end dette.

Facebooks bud på hurtige artikler på mobiltelefonen (Instant Articles, artikler publicerer direkte hos Facebook) er ikke blevet den succes, som Zuckerberg og co. havde regnet med.

I maj måned skrev Nieman Lab således, at Facebook nu vil tillade, at man konverterer sine artikler imellem Instant Articles og to konkurrenter til hurtigt-loadende mobile artikler, Google AMP (som jeg er træt af) og Apple News (som vi endnu ikke har i Danmark, men som er en god trafikkilde i den lightweight-version vi trods alt har):

The move comes after a number of high-profile publishers have stepped back from Facebook’s distributed-content offering, preferring to direct Facebook mobile users to their websites.

Performance-kravet fra Facebook er deres måde at stramme skruen overfor medierne (som Zuckerberg ellers siger igen og igen, at han er så glade for) og sige “okay… I vil ikke Instant Articles… jamen, så se bare hér”, som et barn i 4. klasse, de andre ikke vi lege med.

For medierne kan jo selvfølgelig også lave den ultimative performance-forbedring og lade Facebook opbevare en kopi af indholdet, som de så viser som en ekstremt hurtigt Instant Article – som de så kan tjene penge på, naturligvis.

Som jeg har skrevet flere gange allerede, er det selvfølgelig vigtigt med en god brugeroplevelse, og performance er en af de allervigtigste faktorer, hvad angår brugeroplevelsen.

Men det her handler om mere end bare det:

Det handler om, hvilket indhold, folk (både som brugere og borgere i et åbent, oplyst samfund) får vist, når de åbner Facebooks app, der er et startsted for rigtig mange mennesker.

Brugerens egen beslutning

Hvis folk vælger ikke at besøge en side, så skal det være deres egen beslutning – de skal da i hvert fald have lov at se linket dertil. Hvis de er trætte af at vente efter 3 sekunder med hvid skærm, så er de selvfølgelig velkommen til at gå tilbage til hvor de kom fra. Det ændrer ikke på, at den pågældende side med fordel kunne gøre noget ved den tekniske performance, men så er det da i det mindste ikke med en straf fra Facebook hængende over hovedet.

Cass Sunstein beskæftiger sig med blandt andet Facebooks algoritmer i sin nye bog, ‘#republic’ – en diskussion, Eli Pariser åbnede med sin bog, ‘The Filter Bubble’, tilbage i 2011. Sunstein drager en parallel til offentlige steder som for eksempel parker, hvor alle har ret til at stille sig op og levere deres synspunkter.

Hvis vi bygger videre på Sunsteins eksempel, kan vi sige, at der er en park med fem pladser til talere, hvor de gode pladser gives til dem, der taler hurtigst og derved kan levere deres budskab mere tjept, mens den dårlige talerplads over i hjørnet (hvor alle de dovne parkgæster tisser i buskene), bliver tildelt ham, der måske nok har noget fornuftigt at sige, men som taler alt for langsomt og er evigheder om at nå til sin pointe. Er det fair?

Online-medier skal være optaget af performance og loade så hurtigt og godt som muligt. Men vi skal gøre det, fordi vores brugere efterspørger det – ikke fordi Facebook truer os til det.

 

Facebooks udmelding er kun gode nyheder for Facebook selv og performance-konsulenter, som uden tvivl sidder og er ved at indsætte ekstra slides i deres Powerpoint-præsentationer i disse dage.

 

Læs mere:

» Facebook Newsroom: News Feed FYI: Showing You Stories That Link to Faster Loading Webpages [2. august 2017]

» Facebook Media: Best Practices to Improve Mobile Site Performance [2. august 2017]

» Lars K Jensen: Your ads performance is your performance [Medium, 5. juli 2016]

» Medieblogger: Performance: The Washington Post griber annonce-tyren ved hornene [26. april 2017]

» Medieblogger: Derfor: Slut med AMP og Instant Articles her på Medieblogger [6. juli 2017]

» Medieblogger: Er medierne klar til platformsfremtiden? [17. juli 2017]

1 thought on “Nu vil Facebook straffe sløve sider – det er en dårlig idé

  1. Godt skrevet – en god pointe: “Lad folket selv bestemme – hvad de vil læse og hvor lang deres tålmodighed rækker”.
    Men når det er sagt, synes jeg det giver god mening at to “ens” hjemmesider …. med samme gode indhold …. her må den hurtige version genre ranke bede end den langsomme!

Skriv et svar