Er medierne klar til platformsfremtiden?

The Economist har i seneste udgave en anmeldelse af en ny bog, ‘Machine, Platform, Crowd: Harnessing our Digital Future’ af Andrew McAfee og Erik Brynjolfsson.

(Alle links i denne artikel er samlet til slut)

Tre skift – platformene kommer

Forfatterne argumenterer, at der er sket tre store skift i, hvordan vi bruger teknologi: 1) Fra menneske til maskine (kunstig intelligens), 2) fra kerne til ‘crowd’ (tænk bitcoin og Wikipedia vs. Encyclopedia Britannica) – og det skift, jeg vil skrive lidt om her; fra produkt til platform.

I The Economists anmeldelse nævnes bl.a. Uber (der ikke har nogle biler), Airbnb (der ikke har nogle hotelværelser) og Facebook (der ikke publicerer noget indhold).

Platforms are a way for companies to create marketplaces that allow both sides of the transaction to flourish—while the firm, as gatekeeper, enjoys a tidy revenue stream. This is hard to pull off. The platform must ensure that standards are high, and also attract different sets of participants (like drivers or app developers on one side and customers on the other). But platforms are very valuable when they work, since they scale beautifully in a digital setting. The meatiest part of the book is the treatment of platform economics, replete with demand-curve charts.

I mediebranchen har vi allerede fået skiftet til platform at føle ved Facebook (og vel egentlig også Google), der leverer god trafik til medier over hele verden.

Apples trafikraket

Apple har deres eget bud på en platform for indhold, Apple News. Skønt selve nyhedstjenesten endnu kun er tilgængelig i USA, Storbritannien og Australien, har Apple vist, hvilke muskler de besidder, når det gælder om at skabe trafik til mediernes indhold.

I forbindelse med opdateringen til version 10 af Apples mobile operativsystem, iOS, blev der introduceret en ny skærm til venstre i “flowet”, hvor der ligger forskellige lister og elementer, som brugeren selv kan tilpasse. Som standard ligger der en liste med nyheder (til blandt andet danske medier for danske brugere) – og der er god trafik at hente, hvis man ligger der. I december 2016 skrev Journalisten om “mystikken”: Apple booster Berlingskes trafik men ikke Politikens:

Trafikken på en nyhedsartikel kan blive boostet til astronomiske højder, hvis Apple News linker til den. Men Apple vil ikke fortælle, hvorfor de aldrig linker til historier fra JP/Politikens Hus. Apple News »er det store spøgelse lige nu for mange onlinemedier,« siger chefredaktør

Ifølge artiklen kan en artikel få “op til 10, 50 eller sågar 100 gange så meget trafik. Det er ikke småting.

Hvem prioriterer?

Skønt medierne ikke sidder og kontrollerer selve platformen, så får de altså stadig trafik ud af det. Men det handler om mere end bare klik; dette handler om, hvordan folk opdager nyheder, hvilket indhold, de bliver præsenteret for – og hvordan og hvorfor de vælger at læse de artikler, de gør. Det, man i UX- og udviklingsarbejdet kalder “brugerrejsen”.

(Her er det værd at nævne, at annoncefinansierede medier på sin vis faktisk har en platform; de skaber kontakt mellem annoncørerne og brugerne – eller, de gør i hvert fald brugerne opmærksomme på, at annoncørerne findes.

Lige her vil jeg ikke beskæftige mig yderligere med denne type platform, men i stedet fokusere på brugerens rejse til indholdet, i stedet for annoncerne. Hvis du synes, det er interessant har jeg skrevet en artikel om blandt andet det: Fremtidens forretningsmodeller: Abonnenter vs. annoncører)

Det handler blandt andet om udbud og efterspørgsel, og medierne er ved at miste kontrollen over udbuddet. Folks nyhedsforbrug, holdninger og valg som borgere i et samfund handler enormt meget om, hvilket indhold, de bliver eksponeret for (det er blandt andet noget af det, Cass Sunstein beskæftiger sig med i sin nye bog, ‘#republic’).

Derfor handler det her om mediernes og journalistikkens rolle i vores samfund – og derfor er vi nødt til at have fokus på problematikken.

Medierne har jo ingen kontrol over, hvor de ligger i Apples nyhedsliste/-overblik. Hvis du læser artiklen fra Journalisten.dk, vil du se, at medierne ikke engang ved, hvorfor nogle medier er med, mens andre ikke er. Det er et godt billede på, hvad det vil sige at være (under)leverandør til en platform: Du styrer ikke selv de sammenhænge, dit produkt/indhold bliver brugt og placeret i.

Det personlige nyhedsoverblik

Bare rolig, det sker ikke i morgen (der er stadig masser af trafik på onlinemediernes forsider), men et skred er i gang. Forestil dig en fremtid, hvor du får dine nyheder leveret, efter en algoritme (der kender dig godt) har analyseret og prioriteret dem. Du får dem måske på din telefon, tablet, ur – eller hvilke enheder, der nu bliver skabt i fremtiden.

Det vil sige, at vi hver især kan få vores egen dagsorden (hvilket jeg egentlig er lidt usikker på, om vi vil..?) og mediernes prioritering vil have mindre og mindre betydning.

Men trafikken er ikke givet. For måske kan den selvsamme selvsamme algoritme (eller anden form for kunstig intelligens) automatisk trække de vigtigste pointer ud af indholdet og lave et sammendrag til dig. Så du lynhurtigt kan swipe igennem de vigtigste punkter i de vigtigste nyheder – eller få dem læst højt i bilen på vej til arbejde.

Hvor er mediernes rolle i det?

Vi medier har været vant til at sidde på “flæsket” og kunne bestemme og afgøre meget. Hvis vi ikke passer på, ender vi som chauffører fra Uber. Men det er selvfølgelig også fint, hvis det er det, vi vil – så skal vi dog gøre op med os selv, at vores rolle bliver en anden end den, vi har været vant til.

Jeg siger ikke, vi skal bekæmpe disse platforme, som mediebranchen bekæmpede Newsbooster (i øvrigt er det ironisk, at medierne nu gerne vil være med i Apples overblik, når man tænker på den indædte kamp mod blandt andet Newsbooster). (Hvis du har glemt (eller ikke kender) Newsbooster-sagen, kan du læse denne DR-artikel om afslutningen på sagen.)

Vi kan enten affinde os med at afgive noget styring, eller forsøge selv at skabe produkter, der kan blive til platforme for brugerne.

Ⓜ️

📨 Følg tendenserne indenfor medier og journalistik

Få en mail når der bliver udgivet nyt her på Medieblogger:

 

Kilder / Læs mere:

> The Economist: What will business technology look like tomorrow? (13. juli 2017)

> Læs mere om Apple News hos Apple

> Journalisten: Apple booster Berlingskes trafik men ikke Politikens (16. december 2016)

> DR Nyheder: Newsbooster-sagen er afsluttet (25. februar 2003)

> Foto: Pexels / Zukiman Mohamad

Skriv et svar