DONA-arrangement om at udgive færre artikler

Flittige læsere af Medieblogger har muligvis allerede set et essay, jeg publicerede tilbage i november 2016, med titlen ‘Afhængighed gennem begrænsning’. Her beskæftiger jeg mig med tesen om, at medier/udgivere kan bygge stærkere bånd med deres læsere ved at udgive færre artikler. Blandt andet ved, at læserne føler, de rent faktisk kan følge med.

Essay’et førte blandt andet til en kommentar fra Computerworlds chefredaktør, Lars Jacobsen, der skrev, at færre artikler kan give færre sidevisninger men flere læsere. Og i januar skrev jeg om, at der generelt er en tendens til, at medier udgiver færre artikler.

Og for nylig faldt jeg over en artikel fra januar måned af Doc Searls med titlen ‘How True Advertising Can Save Journalism From Drowning in a Sea of Content’:

That’s also why, to operate in publishing’s new alien-built economy, journalists need to meet that “ever-increasing quota of page views.” Better to “generate content” than to do the best journalism we can, the proposition goes. It’s still a losing one.

Nu afholder foreningen DONA et arrangement, hvor du kan høre fra to danske websites, der har succes med at udgive færre artikler:

Tv2.dk har skåret produktionen af artikler fra omkring 138 om dagen ned til nu 102. I samme periode er antallet af sidevisninger til gengæld steget med 15 procent. Og hos Bolius.dk har de hævet søgemaskinetrafikken med 15 procent ved at barberede deres artikelarkiv ned fra 11.000 til 6000 artikler

Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at der er så meget fokus på, at det også gælder om at få flere sidevisninger, men det er nok gamet i den danske mediebranche i øjeblikket. Det lyder alligevel som et spændende arrangement.

Læs mere om arrangementet hos DONA

Ⓜ️

 

Læs mere:

» Medieblogger: Afhængighed gennem begrænsning (15. november 2016)

» Medieblogger: Færre artikler kan give færre sidevisninger men flere læsere (21. november 2016)

» Medieblogger: Good news: Der *er* en tendens med at udgive færre artikler (20. januar 2017)

» Art + marketing / Doc Searls: How True Advertising Can Save Journalism From Drowning in a Sea of Content (21. januar 2017)

» DONA: Sådan får du FLERE sidevisninger med FÆRRE artikler

Skriv et svar