Mette Maix forlader Berlingske – er mediebranchen kun for publicister?

MediaWatch skriver, at Berlingske Medias administrerende direktør, Mette Maix, har sagt op efter 16 måneder i stillingen. Årsagen er, at hun i stedet skal være administrerende direktør for Flying Tiger (tidligere kendt som bare ‘Tiger’). Posten bliver overtaget af Børsens administrerende direktør og chefredaktør, Anders Krab-Johansen.

I en pressemeddelelse siger Kim Graven-Nielsen, der bestyrelsesformand for Berlingske Media:

Vi er en medievirksomhed, og forandringer er en del af vores hverdag både i strategien og i produkterne. Derfor er det vigtigt med et stærkt publicistisk lederskab, og det får vi med Anders

Den udtalelse er interessant, når man kigger på, at Mette Maix netop ikke var publicist. Noget, nogle faktisk så som en fordel, fordi alle brancher kan have godt af, at der kommer nogle udefra med andre erfaringer og perspektiver.

Et spændende kundeorienteret valg

Maix kom nemlig fra Føtex, da hun blev hentet til Berlingske i februar 2016 [MediaWatch], og dengang så selvsamme Kim Graven-Nielsen det som en klar fordel:

“Efter en god proces med et stærkt kandidatfelt er valget faldet på en stærkt kundeorienteret profil. Mette Maix har arbejdet i en branche, der er i hastig forandring, og har stor erfaring med branding, kundeadfærd og transformation af virksomheder, og hun har i sine tidligere stillinger demonstreret stærke ledelseskompetencer,” udtaler bestyrelsesformand i Berlingske Media, Kim Graven-Nielsen, i meddelelsen.

Og dagen efter udnævnelsen kaldte Mercuri Urvals direktør Maix et “spændende” valg [MediaWatch] – på en god måde:

“Vi må antage, at bestyrelsen har vurderet, hvilke kompetencer der er brug for, og hvilke problemstillinger man står overfor. Hvis man skønner, at der er sammenlignelighed i problemstillinger, kundeproblematikker, og man mener, man har den rigtige personlighed, kan det godt give mening at satse på en person, som kan give et helt nyt input,” siger Christan Kurt Nielsen til Berlingske Business.

Men det holdt altså ikke længe. Mette Maix har selv valgt at forlade Berlingske og dermed mediebranchen. Hun beskriver jobbet for Flying Tiger som “en unik chance” [MediaWatch], hun ikke kunne sige nej til. Den 2. maj i år kunne Inside Business breake historien om, at Flying Tiger havde set sig lune på Maix, og det har altså ikke taget længe at overbevise hende.

“Don’t ever take sides with anyone against the Family again”

Jeg ved ikke med jer andre, men jeg sidder lidt tilbage med en følelse af, at mediebranchen måske ikke er det fede sted at være, hvis man ikke har sin baggrund i den. Og Berlingskes valg af Krab-Johansen er jo oplagt, nærmest forudsigeligt. Jeg synes, vores branche har brug for spændende mennesker fra andre brancher og med andre baggrunde (og det gælder i alle lag), men får lidt fornemmelsen af, at det ikke er et ligefrem fantastisk sted at slå sine folder. Og så snart personen udefra forlader stillingen, så bliver den besat af ‘en fra familien’.

Det er ærgerligt, for den danske mediebranchen har brug for folk udefra. Jeg siger ikke, at der er noget galt med de chefer og ledelser, der sidder rundt omkring – de er formentlig også enige i, at det er sundt med folk og betragtninger udefra.

Spørgsmålet er, om mediebranchen 1) er nok åbne for folk fra andre fag og 2) er attraktiv for disse mennesker.

Forever Changes

Og vi bliver nødt til at skelne mere mellem ledere udefra og fra branchen, end Berlingske har gjort i deres pressemeddelelser. Det udvisker signalet om, at det er vigtigt med folk udefra, hvis vi kaster de samme roser efter en Føtex-chef og en Børsen-redaktør.

Netop en udfordring som forandringer, der er en del af hverdagen “både i strategien og produkterne” er vel ikke per automatik et argument for “et stærkt publicistisk lederskab”? I stedet øger det behovet for, at vi medier bliver bedre til at kende og forstå vores brugere og kunder, og her har vi lige pt. ikke den bedste historik.

Kundefokus var jo netop noget af det, Mette Maix blev rost for i februar sidste år.

Ⓜ️

Kilder / Læs mere:

» Krab-Johansen erstatter Maix på Berlingske Media (MediaWatch, 1. juni 2017)

» Berlingske Media henter ny adm. direktør hos Føtex (MediaWatch, 1. februar 2016)

» Headhunter: Ny Berlingske-direktør et “spændende” valg (MediaWatch, 2. februar 2016)

» “Det er da ikke god timing på nogen måde” (MediaWatch, 1. juni 2017)

» Kapitalfonds detailkæde vil snuppe Berlingskes topchef – mediehus truet af ledelseskaos (Inside Business, 2. maj 2017)

» Foto: Pexels

 

Skriv et svar