Ny reklamefilm: Er Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) bare dårlig til at kommunikere sine værdier?

Når man tager i betragtning, hvor mange journalister og kommunikationsfolk, der har deres baggrund på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) og hvor mange, der bliver uddannet hvert år, så er det utroligt, at skolen er så udfordret når det kommer til at kommunikere sine værdier og budskaber.

Tilbage i 2008 fik Danmarks Journalisthøjskole en ny visuel identitet samtidig med, man blev slået sammen med Den Grafiske Højskole. Det blev fødslen for forkortelsen ‘DMJX’, hvor vi aldrig helt blev klar over, hvad X’et står for.

Dengang skrev jeg en længere artikel om det nye design, der mildest talt fik en hård fødsel.

Og nu er den så gal igen. Start med at se den nye reklamefilm for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole:

Tak for kaffe.

Filmen får da også kritik fra flere sider. “Den skal ikke tages så bogstaveligt,” forsvarer DMJX sig med i en artikel på Journalisten.dk.

Det er jo ikke svært at regne ud, hvor inspirationen kommer fra. For hvis du synes, det lyder bekendt, så er det fordi, vi har hørt næsten hele den samme smøre før – i Apples ‘Think Different’-kampagne fra 1997:

Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The trouble-makers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules, and they have no respect for the status-quo. You can quote them, disagree with them, glorify, or vilify them. But the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do. —Apple

(Kilde)

Apple er i øvrigt så stolte af den tekst, at den bliver brugt på Text Edit-ikonet på Mac-computerne og i ‘Memo’-emojier på Apple-enheder.

DMJX-reklamen slutter nærmest med en reference af Apple-reklamen:

Dig […] for hvem anderledes er helt normalt

 Skal appellere til mange uddannelser

En del af DMJX’ forklaring er (udover at reklamen åbenbart ikke skal tages så bogstaveligt) er, at den også skal appellere til ansøgere på de andre uddannelser:

Over for Journalisten understreger Martin Rask Pedersen, kommunikationschef på DMJX, at målgruppen for reklamefilmen ikke kun er potentielle ansøgere til journalistuddannelsen. Det er også kandidater til skolens otte øvrige uddannelser i bl.a. interaktivt design, fotojournalistik og kommunikation.

”Det er en fordel for i hvert fald nogle af de uddannelser, at man er typen, der er i stand til at tænke anderledes, nyt og kreativt. At man ikke nødvendigvis bare tænker ad de vanlige spor. Budskabet er, at vi er på jagt efter nogen, som har et drive og tænker anderledes,” siger han.

Og det er jo rigtigt, at man ikke kun skal appellere til kommende journaliststuderende, men Jesus Christ for en omgang. Og det hele bliver lidt ekstra komisk, når man nu ved, hvor mange timer, de færdiguddannede kommer til at tilbringe foran en computerskærm.

Jeg kan ikke undgå at undre mig over, hvordan et sted, der burde være et bankende hjerte i kommunikationsfaget tilsyneladende har så svært ved at kommunikere sine værdier. Jeg er ikke blevet klogere på, hvem det egentlig er, skolen vil have fat i – ligesom jeg aldrig blev klog på, hvad det verkakte X står for.

Jeg vil – i modsætning til andre – ikke tage stilling til, om reklamen er venstreorienteret. Men den er ikke særlig god.

Jeg tror egentlig bare, jeg vil lade DMJX’ kommunikationschef få det sidste ord:

Og hvorfor er det f.eks. en fordel, at man er typen, der har for travlt til at være punktlig, som I siger i filmen?

”For folk, der brænder for noget, kan det jo hænde, at man misser en aftale eller en deadline. Fordi man er blevet så optaget af det, man brænder for. Men vi er jo ikke et sted, hvor man bare sidder og drømmer dagen lang, lige så lidt som vi er et sted, hvor man kan bryde deadlines og så videre,” siger Martin Rask Pedersen

Så meget for de flotte ord.

*

Opdatering 2. marts 2017: DMJX har valgt at trække reklamefilmen, skriver Journalisten.

*

Læs mere:

Journalisthøjskolen og Update får nyt design – og hvilket design! (Medieblogger, 1. september 2008)

DMJX om reklame: Den skal ikke tages så bogstaveligt (Journalisten.dk, 28. februar 2017)

What is the text that is written on the Text Edit icon in Apple Mac OS X? (Quora)

Memo-emoji (Emojipedia)

Læs mere om ‘Think Different’-kampagnen på Wikipedia

DMJX trækker reklamefilm – men mener stadig, den holder (Journalisten, 1. marts 2017)

-


📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig Mediebloggers nyhedsbrev, så får du en mail mandag omkring kl. 12, hvis der er nyt at læse:

-


 

Skriv et svar