iPhone fylder 10 år

I dag er det 10 år siden, Steve Jobs stillede sig på scenen ved Macworld og præsenterede den første iPhone. Jubilæet er værd at markere, da det produkt, Apple-chefen præsenterede, ville forandre folks medievaner og måder at kommunikere på for altid.

Før iPhone var smartphones egentlig ikke særlig smarte. Det kan vi se nu, hvor vi har iPhone og et hav af andre smartphones fra andre producenter, der ikke var sene til at læne sig op ad Apples design med en stor touch-skærm og simpel navigation under skærmen.

Og tænk lige over, hvor meget disse telefoner har ændret ved vores liv, både til det bedre men også til det værre. Det er helt enormt. Hvordan vi har nærmest hele internettet (og en stor bid af hele verden) tilgængelig direkte fra vores telefon.

Og tænk over, hvordan virksomheder (især mediehuse og udgivere) har måttet tilpasse sig den nye virkelighed.

Lad derfor dagen være en anledning til at se Steve Jobs’ præsentation én gang til – jeg ser den fra tid til anden, fordi den ganske enkelt er fantastisk.

Brugeren, brugeren, brugeren

Der er flere ting ved præsentationen, der er værd at bide mærke i. For eksempel hvordan Jobs starter med at sætte Apples innovationer i kontekst, og hvordan han blandt andet bruger et Alan Kay-citat til at fortælle lidt om Apples idealer:

“People who are really serious about software should make their own hardware.”

Det signalerer et firma, der er ‘in touch’ med nogle af de værdier, som branchens pionerer har præsenteret.

Bid også mærke i, hvor meget brugeroplevelsen fylder i præsentationen. Sensoren, der gør, at telefonens skærm og touch bliver slået fra, når du tager telefonen op til øret, fravalget af en ’stylus’ – og hans korte gennemgang af problemerne med de eksisterende telefoners ‘user interface’:

They all have these keyboards that are there whether you need them or not to be there.

And they all have these control buttons that are fixed in plastic and are the same for every application. Well, every application wants a slightly different user interface, a slightly optimized set of buttons, just for it. And what happens if you think of a great idea six months from now? You can’t run around and add a button to these things. They’re already shipped.

So what do you do?
It doesn’t work because the buttons and the controls can’t change. They can’t change for each application, and they can’t change down the road if you think of another great idea you wanna add to this product.

Well, how do you solve this?
Hmm. It turns out, we have solved it!

We solved it in computers 20 years ago. We solved it with a bit-mapped screen that could display anything we want. Put any user interface up. And a pointing device. We solved it with the mouse. Right?
We solved this problem. So how’re we gonna take this to a mobile device?
What we gonna do is get rid of all these buttons and just make a giant screen.
A giant screen.

Jeg var selv skeptisk, da jeg første gang hørte om iPhone. Jeg kunne simpelthen ikke se det fungere. Men da jeg fik min første iPhone (en iPhone 3GS), blev den sidste rest af tvivl fjernet.

Et ur er ikke en telefon

Men der er også nogle andre ting, der er værd at bide mærke i. Da Apple lancerede iPhone, var markedet for mobiltelefoner og smartphones allerede i en rivende udvikling, og den mobile ‘revolution’ var allerede begyndt. Apple og Steve Jobs opfandt ikke mobiltelefonen, men de leverede noget til markedet og menneskerne, der var radikalt anderledes og tænkt ud fra brugerens perspektiv.

Men her finder vi formentlig også en del af forklaringen bag, at Apple Watch og iPad ikke er blevet de store succeser. I begge tilfælde har Apple forsøgt at skabe markeder, og ikke bare produkter. For os allesammen er et ur bare et ur. Der er ikke nogen ‘revolution on your wrist’ i gang, og derfor skulle Apple nærmest starte fra nul – og man valgte at gøre det med noget, der ikke var godt nok.

Det samme gælder iPad. Der var nærmest ikke tablets i markedet, og derfor blev resultatet også nærmere en stor iPhone. Der er mange, der har gavn af iPads og andre tablets (især børnefamilier), men den store succes er det aldrig blevet.

Men det skal ikke tage fokus fra iPhone, der er Apples største succes og stadig påvirker vores liv.

Nok snak herfra. Nyd præsentationen og tænk lidt over dine egne medievaner fra før, du fik din første smartphone :)

(iPhone-delen af præsentationen starter omkring de 21 minutter)

Læs / se mere:

Gense præsentationen og læs et udskrift af, hvad Jobs siger hos The Next Web.

○ The Verge har en artikel i anledning af tiåret:

[…] many fans would argue Jobs’ iPhone keynote is still Apple’s high-water mark — the point where the company took control of the modern tech industry, and the presentation that cemented its CEO’s legendary status

○ Læs om iPhone på Wikipedia

○ Du kan også læse mere om Alan Kay på Wikipedia

 

(Foto: Screen fra YouTube-video)

-


📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig Mediebloggers nyhedsbrev, så får du en mail mandag omkring kl. 12, hvis der er nyt at læse:

-


 

Skriv et svar