Det læste I på Medieblogger i 2016 – sådan da

Vi har netop taget hul på 2017 og dermed afsked med 2016. I den forbindelse er det en klassiker for netmedier at kigge tilbage på året, der gik, blandt andet ved at lave en opsamling over årets mest læste.

Og her er Medieblogger ingen undtagelse, og derfor får du her en top 10 over de mest populære artikler. Derudover har sådan en opsamling den fordel, at man som ny(ere) læser kan danne sig et overblik over, hvad jeg skriver på Medieblogger. Det kan være svært at forklare med ét indlæg, én side etc.

I titlen til denne artikel skriver jeg “sådan da”, for jeg oplivede jo først Medieblogger i september, så det er egentlig kun derfra, der er talt op. Men lad være med at sige det til nogen…

For spændendingens skyld starter vi bagfra og tæller ned til årets mest læste her på Medieblogger :)

***

10. Strategi: Skal vi medier egentlig leve af vores indhold?

Udgivet 9. december 2016

‘Content is king’, siger det gamle motto. Men hvad nu hvis det ikke passer? Tænk, hvis det aldrig rigtig har været vores indhold, vores læsere/kunder ville betale for?

📰 Læs artiklen »

***

9. Færre artikler kan give færre sidevisninger men flere læsere

Udgivet 21. november 2016

Denne korte artikel handler om en kommentar, som en redaktør skrev til førstepladsen på denne liste.

📰 Læs artiklen »

***

8. Nu kan du tagge dine venner i Facebook-opdateringer

Udgivet 14. september 2009

Dette mere end syv år gamle indlæg er det ældste indslag på listen. Der er tilsyneladende stadig en del, der søger efter det der med at tagge sine venner i opdateringer på Facebook.

📰 Læs artiklen »

***

7. Hvordan linker vi bedst muligt?

Udgivet 5. oktober 2016

Hyperlinks (eller bare ‘links’) er en integreret del af World Wide Web – alligevel har mange (især danske) netmedier haft svært ved at finde ud af at linke til andet end sig selv. Men hvordan laver man de bedste links. Her er, hvordan jeg har besluttet mig for at gøre, så linkene forstyrrer læseoplevelsen så lidt som muligt.

📰 Læs artiklen »

***

6. Ny funktion i Chrome: Test mobilvisning

Udgivet 21. oktober 2014

Dette var den sidste artikel, jeg skrev, inden jeg satte Medieblogger på pause i november 2014. Det handler kort fortalt om, hvordan du kan teste mobilvisningen af hjemmesider (og rette fejl etc.) direkte i Chrome-browseren på din computer. I dag er det noget, rigtig mange bruger – denne artikel er fra da funktionen blev tilføjet til Chrome.

📰 Læs artiklen »

***

5. Nettet er fantastisk – on location-billeder fra danske film

Udgivet 31. maj 2010

Her har vi endnu en ældre traver (til trods for at Medieblogger var 2,5 år gammel, da jeg skrev den), der henter sine fortsatte visninger fra især Google-søgninger. Der er nok noget om det der ‘long tail’-snak ;-)

📰 Læs artiklen »

***

4. Tre gode artikler om det postfaktuelle samfund

Udgivet 11. oktober 2016

2016 blev et…overraskende år, hvad angik ting, der blev bragt til afstemning. Skal (en del af) årsagen findes i, at vi lever i det, nogle kalder ‘det postfaktuelle samfund’? Hvis du er interesseret i det begreb, er her tre artikler, du bør læse.

📰 Læs artiklen »

***

3. Kom lad os blogge – igen!

Udgivet 24. oktober 2016

Denne artikel er en del af min hyldest til det at udgive og udtrykke sig på et frit og åbent internet. En hyldest til at skrive andet og mere end bare Facebook-opdateringer og ‘tweets’, men at skrive noget, som andre kan falde over, læser og kommentere på. Husk på, at “markeder er samtaler”.

📰 Læs artiklen »

***

2. Den Korte Avis-annoncerne viser problematikken på annoncemarkederne

Udgivet 12. december 2016

I december måned trak en række virksomheder deres annoncer fra Den Korte Avis. Grunden var, at de ikke vil sættes i forbindelse med de holdninger, der ytres der. Men…hvis det er så vigtigt for virksomhederne ikke at blive sat i forbindelse med den hjemmeside, hvorfor var deres annoncer der så til at starte med?

Svaret skal vi finde i et annoncemarked, hvor annoncøren har givet alt for meget kontrol og viden fra sig og i stedet outsourcet det til mediebureauer og automatik.

📰 Læs artiklen »

***

1. Afhængighed gennem begrænsning (essay)

Udgivet 15. november 2016

Essay-formen er noget, jeg gerne vil bruge her på Medieblogger, men det tager så pokkers meget tid :-)

Dette essay handler om, at det måske ikke er den smarteste strategi for netmedierne bare at pumpe flere og flere artikler ud til læserne. For læseren kan det være en klar fordel, at man har følelsen af, at man kan følge med og bevare overblikket. Især betalingsmedier bør (mener jeg) overveje, om det ikke vil give mening at sætte kadencen lidt ned og lade læserne få en puster.

📰 Læs artiklen »

***

Watch this space…

…nu skal der ikke gå popularitetskonkurrence i den, men det er muligt at denne form for opsamling af de mest læste artikler i en periode er noget, jeg vil vende tilbage til. Det kunne for eksempel være de mest læste artikler i et kvartal eller lignende.

Det handler ikke om at få klik (dem er jeg i sidste ende ligeglad med, jeg vil hellere nå de rigtige mennesker i stedet for mange mennesker) men om at få synliggjort, hvad man kan læse om her på Medieblogger – og samtidig er det en chance for at falde over noget, man måske var gået glip af.

Bloggen her fortsætter i hvert fald ufortrødent i 2017, og jeg glæder mig til at skrive til/for jer og læse jeres kommentarer ;-)

Godt nytår,
Lars

Skriv et svar