Vi skal sælge vores artikler på brugerbehovet, ikke formen

“GRAFIK: Markant flere læger takker nej til nye patienter”

Sådan lød overskriften på en artikel i DR Nyheders nyhedsbrev i går.

Fra DR Nyheder-nyhedsbrev
Fra DR Nyheder-nyhedsbrev

Jeg undrede mig over, at overskriften blev indledt med ordet ‘GRAFIK’, for normale artikler bliver jo ikke indledt med ordene ‘ARTIKEL’ eller ‘TEKST’.

Jeg burde måske ikke undre mig, for vi gjorde samme trick på ekstrabladet.dk, da jeg sad i det redaktionelle udviklingsteam, hvor vi (blandt meget andet) også lavede og designede grafikker til brug på artikler.

En hurtig Google-søgning illustrerer brugen:

En Google-søgning
En Google-søgning

Jeg skal selvfølgelig ikke kaste med sten, når jeg selv bor i et kæmpe glashus – og selv har været med til at sætte ruderne i.

Forskellen på det og DR Nyheders overskrift er, naturligvis, at på ekstrabladet.dk er jeg en del af forretningen og afsenderen, mens jeg i DR-eksemplet er modtager og bruger. Og det var det første, jeg tænkte, da jeg så det ord: Hvorfor?

Som bruger udvælger jeg ikke hvilke artikler, jeg vi læse, ud fra, om de indeholder grafik, videoklip etc. Jeg vælger dem ud fra indholdet. En bedre teaser for DR havde måske været ‘OVERBLIK’ eller ‘FÅ OVERBLIKKET’.

For det tager udgangspunkt i, hvad brugeren får ud af det. Hvilket behov hos brugeren er det, man prøver at adressere? Hvilket problem prøver man at løse?

Som Mads Kristensen skrev for nylig, så handler det om at fokusere på kundens (eller brugerens) ‘jobs to be done’. Her er brugerens ‘job to be done’ ikke at se en grafik, men at få et overblik over, hvor mange læger, der har lukket for tilmelding i hele landet – og især der, hvor de bor eller skal flytte til.

Det kan man også gøre med en simpel tekstliste, men DR vælger (korrekt) at gøre det med en grafik. Og grafikken er jo helt sikkert lavet for brugerens skyld. Men den er produceret, fordi den gør det lettere for brugeren at danne sig et overblik og selv se eventuelle tendenser for forskellige landsdele.

Vores brugere kommer næppe til os for at konsumere og nyde specifikke typer af indhold såsom videoklip, interaktive elementer, grafikker etc. De kommer for et få tilfredsstillet et behov. Det behov kan så være forskellige ting afhængig af situationen. Det kan for eksempel være at få et overblik over, hvad der er sket i verden, siden de sidste tjekkede, eller at de lige vil underholdes i 5-10 minutter – eller noget helt tredje.

Et ord i starten af en overskrift kan virke som en lille ting, men det er en del af en større forandring, vi som medier skal i gang med: Vi skal have brugerne tættere på, så vi bedre forstår dem og kan servicere dem bedst muligt. Det udelukker bestemt ikke, at vi stadig fortæller dem de ting, de skal se (kontra de ting, de gerne vil se) – men vi skal huske at se vores produkter fra deres synsvinkel.

 

Læs mere:

○ Mads Kristensens artikel, ‘Find kundens Jobs-to-be-done’ (8. december 2016)

○ Jeg skrev forleden om, at vi mediehuse også på forretningsplan skal blive bedre til at se på os selv fra brugernes synspunkt:

Strategi: Skal vi medier egentlig leve af vores indhold?

Skriv et svar