Færre artikler kan give færre sidevisninger men flere læsere

For cirka en uge siden udgav jeg mit essay, ‘Afhængighed gennem begrænsning’. Her argumenter jeg for, at der kan være en forretningsmodel (især for abonnementsmedier) i at udgive færre artikler. Det gør det nemmere for læserne at følge med og giver mere ro til de journalister, der skal finde, opdyrke, researche og formidle historierne.

Lars Jacobsen, der er chefredaktør hos den danske udgave af Computerworld, har skrevet en kommentar til mit essay. Her fortæller han, at Computerworld begrænsede antallet af artikler med måske 20-30 procent. Til gengæld fik man 20-30 procent flere læsere.

Men det er ikke alt, der stiger, når man går ned i kadence – og det skal matche med ens forretningsmodel (eller forretningsmodellen skal matche udgivelsesfrekvensen, hvis man anskuer det den vej rundt):

Min erfaring er at det koster sidevisninger og besøgstal – men ikke alverden på unikke brugere.

Så i sidste ende handler det om hvorvidt din forretningsmodel er klikbaseret (bannere hvis priser falder og derfor kræver endnu flere klik) eller tættere bundet op på dit brand (forhåbentligt mere fremtidssikret).

Og det giver jo rigtig god mening.

Læs mere:

 

Skriv et svar