D’oh! Dansk Journalistforbund lancerer ny hjemmeside – men ændrer på URL-strukturen

Som jeg skrev om i min seneste artikel her på Medieblogger, er links smarte. Men de er ikke smartere, end at hvis man ændrer på den URL, linket peger på, så virker det ikke. Og den fejl, ser det ud til, mit forbund har begået.

Det er ellers et flot, nyt website, Dansk Journalistforbund for nyligt kunne præsentere (pris: 3,5 millioner kroner). Forsiden er overskuelig, og der er en ro over sitet, der fungerer – og som er enormt passende for et fagforbund.

Men på teknikken er vi ikke helt i mål. I en kommentar på Facebook understreger Filip Wallberg, at sitet ikke er optimeret til Facebook. Der mangler ganske enkelt de meta-tags (der starter med ‘og:’, for ‘Open Graph’), som Facebook bruger, når den skal hive titel, beskrivelse og billede ud af en side og vise det i et uddrag på Facebook.

Meldingen er, at dette arbejde er man i gang med at rette op på.

Gamle links er døde links

Men det ser ud til, at en anden opgave venter. For med redesignet har forbundet nemlig begået et ‘no-no’: De har ændret på URL-strukturen. Det betyder, at links til hjemmesiden (fra før redesignet) ikke længere virker. Det vil altså sige; folks favoritter/bookmarks, links fra Twitter, nyhedsbreve etc. – it’s all gone. Og søgeresultater kan også være døde(!)

I stedet møder man denne side:

Flot fejlside, ellers.
Flot fejlside, ellers.

Det, der stopper processen er altså forbundets egen fejl. Lad os tage et par eksempler. Begge er fundet på Dansk Journalistforbunds egen Twitter-profil. Det kunne ligeså nemt have været et bookmark hos en bruger eller et nyhedsbrev. Eller noget fjerde.

Først har vi et link til et kursus. Det virker ikke længere. Lad os sætte den gamle og nye URL (til samme kursusside) op i en punktopstilling – så er det nemt at se ændringen:

  • https://journalistforbundet.dk/Kalender/2016/Oktober/DJ-Akademi-Facebook-for-viderekommende/
  • https://journalistforbundet.dk/event/dj-akademi-facebook-viderekomne

(Den øverste URL er den gamle.)

For det første ser det ud til, at man gerne vil simplicere URL-strukturen. Det vil sige, at man ikke længere vil have år og måned i URL’en, og man sløjfer de store bogstaver. Begge dele er egentlig gode idéer. Men URL’en er anderledes. Så linkene til siden, fra før redesignet, virker ikke.

Et andet eksempel er en artikel om et legat, der er blevet uddelt. Her er en punktopstilling, igen med gammel og ny URL:

  • https://journalistforbundet.dk/Nyheder/2016/September/Niels-Vederso-Ostergaard-modtager-Tuborgfondets-rejselegat-2016/
  • https://journalistforbundet.dk/nyhed/studerende-modtager-tuborgfondets-rejselegat-til-reportage-om-ny

Her ser vi igen den simplere struktur. Men en ændret struktur.

Hvad kan man gøre?

Forbundet har lige nu tre valg:

  1. Gør ingenting (det vil jeg ikke anbefale).
  2. Lav URL-strukturen om til den gamle (det vil jeg heller ikke anbefale)
  3. Lav en ‘mapping’ af gamle og nye URL’er, så man automatisk kan sende brugeren videre til den nye URL og den side, brugeren bad om (det vil jeg anbefale).

Sæt i gang.


Opdatering @ 11:08:
Meldingen fra forbundets kommunikationschef, Troels Johannesen, er, at man er i fuld gang med viderestillinger fra gamle URL’er til nye.


Nysgerrig? Læs mere:

  • ? Læs: Hvordan linker vi bedst muligt? (Medieblogger, 5. oktober 2016)
  • ➡️ Besøg: Filip Wallbergs hjemmeside
  • ? Følg: Dansk Journalistforbund på Twitter
  • ? Læs: Jan Birkemose har anmeldt det nye site for Journalisten (5. oktober 2016)
  • ? Læs: DJ lancerer nye hjemmesider for 3,5 millioner kr. (Journalisten, 5. oktober 2016)
  • ? Læs: Tweet fra Troels Johannesen, kommunikationschef hos Dansk Journalistforbund (6. oktober 2016)

Skriv et svar