Dumpekarakter til DRs dækning af demonstrationerne i Egypten 10. februar 2011

I går talte Egyptens præsident, Hosni Mubarak, igen til sit folk. Og igen afviste han at gå af før tid. Det vakte vrede blandt demonstranterne, og forskellige eksperter har forudsagt at i dag, fredag den 11. februar 2011, kan blive dagen, hvor revolutionen i Egypten begynder. Det ved vi selvfølgelig ikke med sikkerhed endnu.

Hvad vi dog ved med sikkerhed er, at Danmarks Radio, DR, i den grad sov i timen i går. Efter Mubarak havde holdt sin tale og historien fortsatte med at udvikle sig, fortsatte DR med sin vante programflade.
Heldigt for DR var det, at man på DR2 havde programsat en debat mellem tre personer, blandt andet Mogens Lykketoft, der skulle diskutere situationen i Egypten.

Men da debatten var afsluttet, var det slut med Egypten på DRs to hovedkanaler.

Det vil sige, at mens vicepræsident Omar Suleiman holdt sin tale, kunne man på DR2 se Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen bliver interviewet, mens DR1 viste et program omkring folk, der måske skulle være forældre – eller noget. Jeg må indrømme, at jeg zappede hurtigt væk.

Med til farcen hørte, at DR ikke klippede direkte over til Mubaraks tale, da den begyndte. Sportsnyhederne skulle jo lige være færdige først (kilde).

Imens buldrede Al Jazeera derudaf på deres hjemmeside, hvor man kan se deres live-tv. Ekspertkilder, der udtalte sig. Forfattere bag bøger om Egypten, der udtalte sig. Det kørte bare. Punktum.

Så prøvede jeg DR Update, DRs flagskib for non-stop-nyheder. Her blev man spist af med en sølle båndsløjfe af 10 minutters varighed, der viste studieværten, Mubarak, en DR-korrespondent på et hotelværelse, en dansk-egypter og Tahrir Square. Så forfra. Mubarak, en DR-korrespondent på et hotelværelse, en dansk-egypter og Tahrir Square.

Her slukkede jeg for mit fjernsyn og rettede al min fokus mod Al Jazeeras live-udsendelse på deres hjemmeside.

Al Jazeera krydrede deres dækning med en medarbejder, der samlede op på det vigtigste, der var blevet sagt om Egypten på de sociale medier. På DRs kanaler var der intet, der bare mindede om det.

I USA har der kørt en ‘Demand Al Jazeera’-kampagne. Jeg synes, der bør være en lignende i Danmark. Den nuværende situation i Egypten er for Al Jazeera (på engelsk), hvad Golf-krigen var for CNN.

DRs dækning var ynkelig og sørgelig – og det fik mig til at tænke på, hvad licenskronerne går til. Temaet om kussen på DR2 på lørdag, der varer fra 20:00 til 22:50, måske?

Og oven i alt dette kan man jo tænke over, at Pia Kjærsgaard ville – og vil? – have Al Jazeera forbudt.

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

10 kommentarer til “Dumpekarakter til DRs dækning af demonstrationerne i Egypten 10. februar 2011

  1. Pingback: Medieblogger
  2. Pingback: Henrik Andersen
  3. Pingback: Lars K Jensen
  4. Pingback: Lars K Jensen
  5. Pingback: Sally Holiday
  6. Pingback: Henrik Lemvig

Skriv et svar