Microsoft overtager FDIMs liste

FDIM. Foreningen af Danske Interaktive Medier. Medier. Hvis man tjekker FDIM’s realtids-graf (realtime.fdim.dk) ser man, at Microsoft har overtaget listen – sådan så listen ud ved frokost-tid i dag:

Microsoft overtager FDIMs liste
Klik for at se billedet i original størrelse

I top 4 er Microsoft repræsenteret tre gange:

  • 1) windowslive.dk
  • 3) msn.dk
  • 4) live.messenger.dk

Det er jo helt skørt, hvis man spørger mig. FDIMs liste skal vise trafikken på mediesites. Spørger man mig, ved jeg ikke, hvad for eksempel krak.dk gør på den liste, men at Microsoft har sat sig på tre ud af de fire bedste placeringer – det er mig ubegribeligt.

Jeg nægter at tro, at den trafik er “reel”. Kunne det for eksempel være, at Microsoft scorer en sidevisning eller et besøg, hver gang en person logger på virksomhedens Messenger-klient og får vist “MSN i dag”-vinduet?

Jeg tager ikke dette op, fordi jeg har ondt et vist sted, og fordi jeg arbejder på ekstrabladet.dk, der ligger nummer 2 på billedet (nummer 4 i skrivende stund), men fordi jeg synes, Microsoft forplumrer listen. Hvad skal vi med den, hvis Microsoft kan snuppe de øverste placeringer ved blot at automatisere nogle popup-vinduer etc?

Listen sender et signal om, at det er en rigtig god idé at annoncere på Microsofts websites, hvis man vil have visninger. Et udsagn, jeg gerne vil sætte spørgsmålstegn ved.

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

15 tanker om “Microsoft overtager FDIMs liste

  1. Pingback: Medieblogger
  2. Nu skal du passe på, du ikke får ondt i r****, Lars. FYI er de visninger, der er med fra Microsoft fuldstændig valide. Det har FDIM's metodeudvalg sagt god for i en meget lang og gennemgribende proces, der helt har forløbet efter bogen og de regler, der er.

    Uanset hvordan du vender og drejer det, kommer du ikke udenom, at danskerne bruger en hel del tid på Microsofts forskellige websites og tjenester, og at dette gør det interessant for annoncørerne. Om man så skal diskutere på et tidspunkt at separere FDIMs lister ud i underlister, der filtrerer på en anden måde, må være en spændende diskussion for FDIM selv.

    • Mads,

      Jeg har ikke ondt nogen steder, jeg undrer mig såmænd bare over, at Microsoft fylder så meget.

      Ifølge din logik er der mere reel ("valid" for at bruge dit ord) trafik på windowslive.dk end på ekstrabladet.dk? Uanset om jeg arbejdede på ekstrabladet.dk eller ej, så ville jeg anse det for bare en anelse tvivlsomt.

      Jeg ved godt, at det er en FDIM-beslutning, det er også en af grundene til, at jeg tager det op her, men jeg kan ikke forstå, hvad et website som windowslive.dk gør i FDIMs liste.

      Siden eksisterer ikke engang, den viderestiller til http://www.microsoft.com/danmark/windows/windowsl

      Hvor er Google i den liste? Hvor er Facebook?

      Hvis vi skal have en liste med alle mulige sites (og ikke bare medie-sites) så lad os lave den rigtigt, og ikke holde eksempelvis Google og Facebook ude, fordi nogen måske anser dem for konkurrenter.

  3. Lars, med al respekt; jeg tror du forvirrer begreberne en anelse.

    Uanset hvad vi måtte mene, køber annoncører ikke bestemt indhold (ikke at the end of the day i hvert fald og slet ikke i dette marked) – de køber eyeballs, brugere. Og dermed er windowslives brugere akkurat så værdifulde som alle mulige andre. Om du sidder og skriver mails eller chatter i Messenger er vel nøjagtig lige så acceptabelt tidsforbrug på nettet som at læse ekstrabladet.dk eller hur? Og dermed også værdifuld eksponeringsmulighed for annoncører.

    Facebook og Google er ikke med, fordi de ikke er medlemmer af FDIM. Sådan er det. Vælger de at hoste op og blive medlemmer, er de i sagens natur også med.

    • Men er der mere trafik på windowslive.dk end på ekstrabladet.dk? Det helt store spørgsmål er jo (i hvert fald for mig), hvordan windowslive.dk får så mange visninger. Hvor lægger de annoncer, der så vil få så mange visninger?

      Og hvordan hænger det sammen, når windowslive.dk slet ikke eksisterer, men blot videresender brugeren til et site under microsoft.com?

      Jeg håber, der er nogen, der sætter sig ned og laver en liste, der kun indeholder medier – for FDIMs liste er allerede ved at være godt udvandet. Start med at fjerne M'et i FDIM.

        • Men Mads: Windowslive.dk eksisterer ikke. Hvordan kan det være Danmarks største website?

          Og hvad laver Hotmail på en liste over medier? (Det er en FDIM-ting, I know).

          Jeg respekterer, at I hos Microsoft Danmark har arbejdet meget med MSN, Mads, men at "opfinde" et site, som pludselig er Danmarks mest besøgte?

        • Og hvornår i logon-processen på Hotmail er det i grunden, at Gemius kommer i spil? Når jeg logger på Hotmail, støder jeg ikke på noget Gemius i min kildekode nogle steder? Hverken på logon-siden eller, når jeg er logget på — intet Gemius i kildekoden.

          Den trafik, der kommer til Hotmail – hvordan konverterer I den til Gemius-trafik?

  4. Link, der virker: http://fdim.dk/?pageid=108

    For mig ligner det et brud på 3.3:

    3.3.Sider med automatisk videresendelse må ikke tagges. Hvis brugeren har foretaget en aktiv handling for at komme til videresendelsessiden, kan man placere en tællekode på den sidste side, som brugeren lander på – ikke på de sider, brugeren automatisk springer over.

  5. Undskyld Lars, men nu må du virkelig komme ind i kampen. Som nævnt er det udelukkende en overskrift, og at dømme nogen ude på grund af en overskrift virker ikke som noget, du normalt ville gøre, hvis jeg kender dig ret. Det må virkelig gøre ondt, det her? Jeg skal gladeligt bede om, at denne overskrift bliver rettet og kommer til at pege rette sted hen – og dermed have løst problemet :-).

    • Jeg har, som tidligere nævnt, ikke ondt – jeg er bare ærgerlig over, at FDIM-listen nu skal fyldes med ting, der intet har med medier at gøre – i hvert fald ikke ud fra min definition af ordet.

      Som du tidligere skrev, så må det være en (spændende) opgave for FDIM at bryde ned på flere lister — deriblandt en kun om medier.

      PS: Ja, jeg ville sætte pris på, hvis sitet kom til at hedde noget retvisende i FDIM-grafen :-)

      Egentlig burde der vel ikke stå ".dk" ud for jer, eftersom jeg gætter på at langt størstedelen af tallene er genereret af services, der ikke relaterer til de domæner, der er listet (windowslive.dk, msn.dk, live.messenger.dk)?

      I ejer jo ikke engang messenger.dk! ..så i øjeblikket ejer "New Media Investments Ltd." i London det bedste besøgte site i Danmark? Burde I ikke også komme ind i kampen her, Mads? ;-)

    • Jeg glæder mig også til at se hvilket website live.messenger.dk så dækker over? Og som sagt må der kun tælles statistik hvis en bruger har klikket på et link. Det bliver spændende at høre hvad det er for nogle links som trigger disse enorme besøgstal.

  6. Kære Mads (eller en anden)

    Hvad dælen er det for et 'træk' FDIM har lavet her?

    live.messenger.dk og windowslive.dk kan jo umuligt være mere læste, end dr.dk, jp.dk og alle de andre… Er I sikker på, at der ikke er tale om en sjov powerpoint-grafik fra Microsofts julefrokost?

    /Kenneth

Skriv et svar