Eyetrack: Glem faktaboksen – brugerne ser den ikke

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Kenneth Ley Milling.

*

‘Peter From Jacobsen (UPDATE) har sammen med Niels Heie (Mediehøjskolen) endnu en gang begået en spændende eyetrack. Den viser blandt andet, at hvor faktabokse fungerer rigtig godt på print, så er de så godt som usynlige for brugerne på nettet.

På bloggen Nyjournalistik.dk forklarer Peter, hvordan man har forsøgt med forskellige placeringer til faktaboksene – men uden held. Brugerne ser dem ganske enkelt ikke.

Peter rejser i indlægget ‘Hvad stiller vi op med faktaboksen‘ spørgsmålet, om man så skal integrere sine fakta i teksten. Her refererer han bekymret til en svensk eyetrack, der viste, at brugerne oftest blot bevæger sig mellem forsideniveau og artikelniveau – ikke videre ned. I indlægget foreslår Peter, at vi opfinder en helt ny måde at skrive på:

Den eneste måde at tage fat om det på kan være at gå på jagt efter en helt ny måde at skrive til nettet på, der bryder den klassiske journalistiske artikel op i forskellige elementer, der kompletterer hinanden og henviser til hinanden på en logisk måde.

Webtekst-eksperten Nils Ulrik Pedersen har allerede givet et bud på, hvad man måske kunne gøre. Han foreslår (ultrakort fortalt) at vi deler den samlede tekstmængde op i ‘Statisk tekst’ og i ‘Dynamisk tekst’.

Uanset er der med Peters og Niels’ eyetrack inviteret til en åben dialog om, hvad man kan gøre for at give brugerne de perspektiverende fakta.

Må jeg herfra anbefale, at man læser Peter From Jacobsens indlæg på Nyjournalistik.dk. Her efterlyser han nemlig erfaringer med fakta-data på andre websteder.

3 kommentarer til “Eyetrack: Glem faktaboksen – brugerne ser den ikke

  1. Pingback: Kasper Sorensen ~
  2. Pingback: Kasper Sorensen ~
  3. Pingback: Medielandskapet ~

Skriv et svar