Er Chris Andersons ‘Free’-bog “too little, too late”?

Stor var min interesse, da jeg tilbage i februar måned 2008 i teknologimagasinet Wired læste artiklen “Free! Why $0.00 Is the Future of Business” skrevet af bladets chefredaktør, Chris Anderson (Wikipedia | blog), der også har skrevet ‘The Long Tail’ (Wikipedia).

Heri kan man læse, hvordan omkostningerne ved at distribuere informationer over internettet er gående mod nul. Derfor titlen ‘Free’.

Nu er bogen ‘Free’ så endelig kommet, og den får en lidt hård medfart af David Stuart, der er “post-doctoral researcher at the University of Wolverhampton investigating web 2.0 technologies, everything from blogs to social networks and wikis”.

I indlægget “Chris Anderson’s ‘Free’: Not worth buying” på Online Journalism Blog skriver han blandt andet følgende:

Whilst I’m sure Anderson expects to make a lot of money from the book, he also has his eye firmly on the increase in his fee for public speaking, and as such the book does a great job of marketing Anderson as the guru of ‘Free’.

Does this book turn “traditional economics upside down” ? Not really.

I en kommentar er Mindy McAdams (hendes Teaching Online Journalism-blog vil jeg anbefale dig at følge) enig, og hun skriver, at Andersons bog er “too little, too late”. Hun kritiserer især, at Anderson tilsyneladende ikke har noget nyt at byde på.

En anderledes modtagelse får bogen hos danske Søren Storm Hansen, der har anmeldt bogen på dSeneste.dk og runder af med ordene:

Free: The future of a Radical Price er velskrevet og underholdende, og der er bestemt øjenåbnere undervejs. Kan varmt anbefales.

Jeg har endnu ikke selv fået læst ‘Free’, men jeg har bestilt den. Selvom bogen kan læses gratis på nettet, foretrækker jeg stadig at kunne have den i hånden og læse den. Også selvom den så ikke er så “free” :-)

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

En tanke om “Er Chris Andersons ‘Free’-bog “too little, too late”?

  1. Jeg har læst bogen færdig og den er fremragende. En øjenåbner og kæberasler af rang for den hele mediebranchen, der stadig tror at det der med nettet og det gratis er noget der går over.

    Der er ikke noget “too little eller too late” over den med mindre, at man er blandt de få der er allerede er rykket videre til en ny verden web 5.0 nothing.

    Bogen er økonomi på et højere plan og en velskrevet og veldokumenteret gennemgang af hele begrebet “free” – og vi har alle efterfølgende fået noget at tænke over. For den måde vi driver medieforretning på i dag holder ikke meget længere.

    Der er masser at komme efter, velskrevet og ikke mindst meget inspirerende.

    Køb bogen – hent den gratis på nettet – men uanset hvad – læs den. For det et indlysende og nødvendig læsning for alle der vil drive virksomhed i fremtiden. Ikke bare medievirksomhed – men virksomhed i det hele taget.

    Søren Knudsen
    Chefredakaktør, Folketidende

Skriv et svar