Der bor en bager i Nørregade

Det er old school, viral markedsføring, men det passer formentligt bageriet “Det Gode Brød” i Odense og den snes andre bagere, der nu rent faktisk er placeret i Nørregade, helt fint med gratis reklame i småbørnsfamilierne.

 Alle de andre bagere må ty til mere moderne kanaler, og de er ikke gratis. Faktisk er de ofte dyre, og ikke altid pengene værd.

 Hvad stiller bagermesteren op, når han gerne vil have sig markedsført i sit nærområde?

 Mulighederne begrænser sig for de fleste til den lokale avis, og her står man så med to muligheder. Enten at reklamere i dagbladet, der ofte dækker et væsentligt større geografisk område end det bageren har behov for at komme ud til (men i sagens natur må betale for), eller den gratis ugeavis, der måske kommer i et mere begrænset område, men kun kommer én gang om ugen og i øvrigt ikke giver garanti for, at det er potentielle nye bagerkunder, der kigger med.

 Tilbage står så mere kreative indslag, såsom happenings, der kan give redaktionel omtale, plakater, posters og lignende. Besværlige og dyre løsninger.

Det er åbenlyst, at der faktisk ligger et marked for nytænkende medier netop i denne gruppe af små erhvervsdrivende.

Det kan blive en afgørende indtægtskilde for lokale onlinemedier, der i et trængt marked skal satse på netop den lokale forankring.

Det kan være fint med få, store kunder blandt annoncørerne, men de har også interesser andre steder og man gør sig sårbar overfor konjunkturerne. Hvad sker der, når én stor annoncør trækker sit engagement? Det gør ondt.

Det er langt sundere, og langtidsholdbart at satse på de små, lokale annoncører. Det giver loyalitet – ikke kun på annoncørsiden, men også på brugersiden, fordi de vil opdage at annoncerne giver langt mere mening og har mere relevans.

 Det handler helt konkret om at jagte de små penge, fordi de faktisk kan vise sig langt nemmere at få fingre i.

 Det tager tid at opbygge en onlineforståelse og en annoncørportefølje, når man skal rundt til alle de små erhvervsdrivende, men faktisk er der ofte allerede taget det første skridt, fordi de erhvervsdrivende – i mangel af bedre – allerede annoncerer i den ugeavis, der befinder sig i samme mediehus, som det onlinemedie, der i virkeligheden har et langt bedre produkt at tilbyde.

 Kommer onlinemediet så til at tage penge fra ugeaviserne? Ja. Men der vil ret hurtigt blive tale om et samlet plus på bundlinien. Annoncørerne opdager, at der er langt mere effekt i annoncering online, hvor man rent faktisk kan ramme langt mere præcist både geografisk (hyperlokalt) og i forhold til målgruppe. Det kan sagtens betyde, at annoncørerne på sigt satser flere penge på annoncering.

Bagermesteren, der har en kvart side i ugeavisen, og ikke nødvendigvis mærker den store effekt, vil i stedet satse på små tekstannoncer på det lokale onlinemedie og være sikker på, at de kun bliver set af folk, der rent faktisk har en tilknyttet til hans/hendes område. Prisen vil være styret af tid/sidevisninger og derfor gøres individuel, hvilket ikke er tilfældet med almindelige avisannoncer, og han/hun får konkret statistik på sin annoncering.

Bageren vil ganske hurtigt kunne opleve en effekt i kasseapparatet, hvorefter han helt sikkert bliver hængende blandt annoncørerne og måske ligefrem skruer op for den del af budgettet.

Følger der flere udgifter med for onlinemediet, der skal administrere mange, små annoncører? Ikke hvis det gøres rigtigt. Google adwords har allerede vist vejen …

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

3 tanker om “Der bor en bager i Nørregade

  1. Pingback: Winther
  2. Pingback: Winther

Skriv et svar