Når tv-kigningen bliver social – et eksempel fra ekstrabladet.tv

Jeg skrev tidligere i dag om, hvordan vi nu også har Facebook Connect på ekstrabladet.tv, i forbindelse med lodtrækningen til Ekstra Bladet Cup. Her vil jeg lige rose vores udvikler Søren Pedersen: Facebook annoncerede funktionen i onsdags, og vi havde den på i dag fredag. Det er hurtigt :-)

Anyways, hvis du ikke har det fjerneste clue om, hvad Facebook Connect-integrationen på vores live-tv gik ud på, så læs lige det indlæg.

Noget, som vi bagefter hæftede os ved er, hvordan tv-kigningen på webtv er ved at blive social. Okay, tv-kigning har altid været socialt i den forstand, at man sad og så noget i fjernsynet, og næste dag snakkede man så med kolleger/klassekammerater/venner etc. om, hvad man havde set. Det som man kalder “water cooler moment”, hvor man mødes ved vandkøleren og snakker om, hvad der var i fjernsynet i går.

Nu er det øjeblik ved at blive flyttet, så det sker, mens man sidder og ser tv. Et værktøj som Twitter kan gøre det ved, at man på eksempelvis Twitter Search kan sidde og følge med i realtid, hvad alle andre skriver på Twitter. Man kan så begrænse sin søgning til kun at handle om noget bestemt.

Sådan skete det ved Melodi Grand Prix’et sidste år, og det skrev BBC’s Darren Waters om dengang. Læs hans indlæg, det er interessant læsning.

Denne feature kan man underbygge endnu bedre ved et værktøj som for eksempel Facebook Connect eller Cover it Live, som vores tv-redaktion også bruger.

Chatrum a la 90erne
Det var skægt at se, hvordan folk benyttede sig af Facebook-boksen på vores live-tv. Boksen fungerede på den måde, at man, når man var logget ind på Facebook, kunne opdatere sin Facebook status derfra og samtidig se, hvad andre skrev på Facebook.

Og her blev det smart, for brugeren kunne nemlig vælge at se statusopdateringer fra de andre, der sad og så med, eller skifte faneblad og kun se sine venners opdateringer. Det betød, at vores live-tv-side lige pludselig var blevet et chat-rum i bedste 1990’er-stil. Nej, der er ikke noget vanvittigt nyt over det, men værktøjerne er nu så udbredte (både hvad angår mennesker og platforme), at vi for alvor kan se effekten.

I starten var der nogle tekniske problemer, men hvor man normalt ville have lukket siden og (måske) vendt tilbage senere, er det mit indtryk, at en del flere blev hængende — ganske enkelt fordi der var gang i Facebook-boksen, som opdaterede sig selv i realtid.

Og da live-transmissionen kom op at køre, skulle brugeren genopdatere siden for at få det til at virke. Det var ikke alle der fangede beskeden, som var skrevet i Cover it Live-feltet under transmissionen, så de spurgte, hvorfor skidtet ikke virkede.

Og her var det interessant at se, hvor dygtige og hurtige de andre var til at hjælpe dem med at opdatere siden, så de også kunne følge med. Der var virkelig tale om, at der var et community af seere, der fulgte med. Og det imponerede os, hvor godt vores seere og boksen spillede sammen, selvom vi blot lagde boksen på og håbede, at den ville blive brugt.

Det siger også to ting om Facebook:

  1. Dels er Facebook’s funktionalitet og design så genkendeligt, at brugerne stort set kan gå i gang, og går i gang, uden at skulle trænes/oplæres i, hvordan det fungerer. Det gælder også denne Facebook Connect-feature.
  2. Facebook har fat i utrolig mange danskere.

Jeg er meget imponeret af vores resultater med denne Facebook-funktion, og jeg kan sagtens forestille mig, at vi får den på igen. Vores tv-projektleder var, og er, i hvert fald meget venligt stemt overfor den :-)

Boksen har stadig sine begrænsninger, men jeg har fået at vide, at folkene bag, at de sidder og arbejder med netop nogle af de ting, som vi efterspurgte.

Skriv et svar