10 genveje til en online-succes

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Michael Winther-Rasmussen.

*

Succes kommer ikke af sig selv. Heller ikke online. Det skal hjælpes på vej, og som jeg tidligere har ytret i dette forum, så er der desværre ikke altid logik eller sund fornuft bag alle de onlinestrategier, der enten er sat i søen eller er ved at blive søsat rundt omkring.

Der kan være god grund til at overveje eksempelvis betalingsmodeller, men for nogle er det at springe en hel del mellemregninger over. For det giver ingen mening at tage betaling for noget, der i sin basis end ikke er gennemarbejdet. Det samme gælder allokering af ressourcer til online. Det er ikke et løft, hvis man ikke er helt klar over, hvad man vil og hvordan.
Til dem, der stadig bevæger sig på usikker grund, så er der nogle basale ting, der bør indgå i overvejelserne. Ti af dem er her. Det er ikke opskriften på succes, for der ligger faldgruber og yderligere overvejelser i forlængelse af hvert enkelt. Men start bare her.
1 – Stol på online
Alt for mange lader overvejelser omkring print-udgivelsen influere på onlinekonceptet

2 – Arbejd online
Internettet kan en hel masse mere end alle andre nyhedsplatforme. Udnyt det. Det gør brugerne allerede

3 – Tænk tabloidt
Du skal sælge din vare. Brugerne er der ikke fordi, de har betalt for at få leveret dit indhold. Hver eneste tilbud (artikel) skal serveres, så brugerne gider klikke på det. Nøjagtigt samme betingelser som tabloidaviserne lever efter ude i kioskerne. Uden at det dermed er sagt, at du nu skal lave sensationsrubrikker.

4 – Begå fejl
Lær af fejlene og se dem som en måde at blive klogere på. Den der går nye veje begår fejl, men er også den, der finder guldet før de andre.

5 – Udnyt ressourcerne
Du kommer væsentligt længere med de rigtige mennesker i online-redaktionen. Reelt set kan man klare sig med færre personer, hvis det er de rigtige personer

6 – Genbrug
Det samme indhold kan give mening i forskellige sammenhænge. Udnyt, at brugerne ikke nødvendigvis besøger de samme sider på dit site eller dine sites, hvis du har flere

7 – Fokuser på styrkerne
Det er dyrt at satse på det hele. Brug ressourcerne med omtanke og optimer der, hvor du allerede står stærkt. Er du et lokalt nyhedssite, så gør dit lokale indhold endnu bedre og spar på det andet (og skal det alligevel med, så få nogle andre til at gøre det for dig – det kan måske klares med et gratis rss-feed fra de nyhedssites, der alligevel kan gøre det bedre end dig!) – brugerne vil elske dig for det

8 – Kom ud til brugerne
Vær til stede, der hvor brugerne er. De kommer ikke nødvendigvis til dig

9 – Omfavn din sælger
Drop de fine fornemmelser og knyt online-redaktion tættere på den kommercielle afdeling. Fokuser på de områder, hvor der er annoncekroner at hente. Det betyder ikke, at du sætter din redaktionelle uafhængig over styr

10 – The Long Tail
Du tjener ingen penge på dit indhold, men på den trafik, som det genererer. Sørg for indgange til dit indhold fra så mange forskellige steder på internettet som muligt.

Skriv et svar