New York Times ansætter social medieredaktør

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Michael Winther-Rasmussen.

*

Midt i en krisetid, så er det langt fra alle medier, der lægger sig ned og kigger mod himlen i håb om guddommelig assistance.

Nogle rejser sig op, børster støvet af og kigger mod horisonten og muligheder. Det må man sige at New York Times har gjort ved netop at have ansat en social medieredaktør i skikkelse af den rutinerede journalist/redaktør Jennifer Preston.

Hendes opgave bliver at omfavne de sociale netværk på internettet, udstikke nye veje for avisens digitale arbejde og i det hele taget bringe den traditionsrige avis tættere på læserne/brugerne.

Eller som det ifølge Nieman Journalism Lab blev præsenteret i et internt memo:

Jennifer is our first social media editor. What’s that? It’s someone who concentrates full-time on expanding the use of social media networks and publishing platforms to improve New York Times journalism and deliver it to readers.

Nu er det ikke altid at kloge tanker også giver succes, så det får vise sig om Jennifer Preston rent faktisk formår at flytte New York Times tættere på læserne/brugerne.

Det er måske i virkeligheden heller ikke så afgørende i denne sammenhæng. Ind til videre kan man kun glæde sig over, at der i hvert fald nogle steder udforskes nye muligheder frem for alene at fokusere på beskyttelse af det eksisterende.

Det er nu engang langt mere fremtid i at bringe sit medie tættere på brugerne end at håbe på, at brugerne knytter sig tættere til mediet. Hvilket i øvrigt også fremgår af det interne memo, som blev sendt ud til de ansatte på New York Times:

… the point is that an awful lot of people are finding our work not by coming to our homepage or looking at our newspaper but through alerts and recommendations from their friends and colleagues. So we ought to learn how to reach those people effectively and serve them well.

Skriv et svar