Spring ud i det

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Michael Winther-Rasmussen.

*

Er der sprunget et vandrør, så ring til en blikkenslager. Er strømmen gået, så ring til en elektriker. Det virker logisk. Vi stoler på, at de løser opgaven efter bogen.

Den samme logik og tillid burde tages i brug, når der er rundt om i de danske mediehuse satses online.

Det er desværre langt fra tilfældet alle steder, og det betyder, at man ikke er optimalt kørende i alle processer med deraf følgende usikker kurs og i værste fald et selvmål i jagten på den økonomiske succes, som der virkelig sukkes efter i øjeblikket.

Tag et kig rundt på de etablerede mediehuses netredaktioner og man vil flere steder opleve, at der langt fra er tale om toptunede enheder, der agerede optimalt i forhold til mediet.

Forklaringerne er mange. I bestræbelserne på at opjustere online, men samtidig holde økonomien i stramme tøjler, vælger mange at flytte ressourcer internt. Det er der for så vidt ikke noget forkert i, hvis man så rent faktisk valgte at rokere de rigtige faglige ressourcer, således at man i praksis optimerede sit onlineprodukt. Det synes ikke altid at være tilfældet.

Ofte flyttes ressourcer, der af den ene eller anden grund er kommet i overskud – i værste fald på tværs – i en anden afdeling. Det er en farlig disposition, der betyder at man måske på papiret opjusterer online, men i praksis risikerer at gøre det stik modsatte. Det kan blive et svigt af den faglige kvalitet på nettet, og dermed ny ild til de kritiske røster, der mener at onlinejournalistik ikke er på højde med “rigtig” journalistik, som det præsenteres i aviserne.

Det må være op til ledelsen i mediehusene at tage springet fuldt ud, når man erklærer, at onlinemediet skal styrkes. Det gør man ikke kun med antallet af hænder, men også ved at satse på faglighed.

Og så er der lige det med tilliden, for det rammer som en boomerang, når man selv har været med til at flytte ressourcer, der i virkeligheden ikke var en styrkelse af netredaktionen. Det giver varierende kvalitet og dermed et voksende mistillid til at de, der arbejder online rent faktisk er gode nok. Og her rammer mistilliden alle. Også de gode onlinekræfter, der rent faktisk ved, hvad de laver.

De onlinekræfter, der faktisk bør værnes om. De onlinekræfter, der skal sikre succes på nettet. De onlinekræfter, der kan vise sig at være den afgørende forskel i en skarp konkurrence.

Disse onlineeksperter bliver ikke i deres arbejde, hvis de i det daglige oplever, at deres arbejde udvandes. Hvis opjusteringer i virkeligheden betyder et fald i kvalitet og deres kompetencer bliver mødt med mistillid.

Stol på kompetencerne. Nøjagtigt som med blikkenslageren og elektrikeren. De er hentet til for at løse en opgave, som man af den ene eller anden grund ikke selv har kvalifikationerne til.

Kvalifikationer giver kvalitet og kvalitet er vel målet … eller hvad?

6 thoughts on “Spring ud i det

  1. Det fede ved at arbejde indenfor online er, at der endnu er meget få fyrtårne (personer), man kan se op til. Dvs at muligheden for selv at blive ét, hvis man gider og har det fornødne drive, er ganske store.

    Præcis det budskab har jeg forsøgt at indprente for mine studerende på DJH’s 7. semester i de forgangne måneder. Og jeg kan se i deres øjne, de har fanget det. Så med lidt held er der snart en snes nye journalister på vej ud, der fagligt er toptunede.

    Så er det op til medierne at give underperformerne silkesnoren i stedet for at flytte dem rundt, og så satse på dem, der virkelig vil og kan give den gas.

  2. Åh, hvor er det skarpt observeret og sandt sagt!

    Jeg har selv observeret det et par steder, vidste ikke at det var så udbredt.

    Forhåbentligt kan den igangværende krise få ryddet ud i dem, der ikke har været omstillingsparate, og ikke har villet gøre det ordentligt. “Do or do not, there is no try”, som go’e gamle Jedi master Yoda sagde :-)

  3. Pingback: Søren Knudsen ~
  4. Pingback: Søren Knudsen ~

Skriv et svar