Skal vi nu til at betale for nyheder på nettet?

Som ansat i JP/Politikens Hus skal jeg understrege, at indlæg på denne blog er udtryk for min egen personlige holdning

Der er noget med Berlingske og betaling.

De var et af de sidste danske netmedier til at opgive login-krav for at læse artikler, og nu er de nogle af de første til at planlægge mikrobetalinger, sammen med JP/Politikens Hus, der overvejer, skriver Business.dk.

En af grundene til, at betalingssnakken nu vågner (igen) er, udover selvfølgelig den allestedsnærværende finanskrise og faldende oplag, at Rupert Murdoch åbner op for, at tage penge for brugen af News Corp-websites.

En farlig sammenligning

Som jeg ser det, og som Søren Storm Hansen og fremhæver i sit udmærkede indlæg, er der dog ét problem. Og et grundlæggende et af slagsen. Læs blot her, hvad The Guardian skriver:

Encouraged by booming online subscription revenues at the Wall Street Journal, the billionaire media mogul last night said that papers were going through an “epochal” debate over whether to charge. “That it is possible to charge for content on the web is obvious from the Wall Street Journal’s experience,” he said.

Der er altså tale om en kædereaktion:

  1. Wall Street Journal tjener penge på nettet og lykkes med det
  2. Det fortæller Rupert Murdoch og fortæller samtidig, at der er brug for ændringer i forretningsmodellen
  3. Danske medier hører Murdochs tanker og tænker “også os!”

Godt nok vil Berlingske, indtil videre, kun tage betaling for niche-nyheder. Det kan jeg egentlig godt følge, for hvis der skal tjenes penge på, at folk skal betale for at læse artikler, så skal det være niche-stoffet. Men at man drager konklusionen, at det virker, fordi det virker for The Wall Street Journal, kan jeg ganske enkelt ikke følge.

Søren Storm Hansen siger:

Murdoch har kun en succeshistorie at henvise til: WSJ, som er et udpræget nichemedie med en global læserskare. Dem er der ikke mange af – og slet ikke i Danmark.

Og som han også påpeger, så mangler der en forretningsmodel. Netmedierne har prøvet at få folk til at betale for nyheder på nettet. Det gik ikke. Forskelige har forsøgt sig med mikrobetalinger. Det gik ikke.

Nu forsøger man så at implementere forretningsmodellen fra aviser på nettet. Selvom oplagstallene jo netop viser, at folk ikke vil betale for nyheder.

Nu melder en medieøkonom sig ind i snakken og siger, at det er en god idé med betaling for nichestof, og at betaling for nyheder er næste skridt.

Det store spørgsmål: Hvordan?

Jeg kan ikke undgå at sidde med spørgsmålet om, hvordan vi, medierne, vil få folk til at betale for nyheder. Hvordan skal vi få folk til at betale for noget, som de har fået gratis i så mange år? Forestil dig, hvis gratisaviserne begyndte at koste penge. Ville det ramme oplaget? You bet it would!

Og tag et kig på det danske marked for nyheder på nettet. Der er på ingen måde nok diversitet til, at en betalingsmodel som den, der snakkes om, kan gennemføres. Dertil er de forskellige netmedier ganske enkelt for ens. Begynder det ene netmedie at forlange betaling, ja så smutter læserne over til et af de andre, som i stedet kan sælge flere annoncer og øge indtjeningen der.

Der skal tænkes nyt og fremad

Vi i mediebranchen kommer ikke uden om, at vi er nødt til at kigge anderledes på det og undgå at implementere gammeldags forretningsmodeller i de nye medier. Annoncemodellen lever heller ikke evigt, læs flere gode grunde hos TechCrunch.

Lad os i stedet kigge på nogle af de ting, der virker. Spørg dig selv og folkene omkring dig, hvad du og de betaler for på nettet. Lad os for engangs skyld prøve at være online-foregangsland og eksperimentere med, hvordan vi som medier kan tjene penge online.

Jeg tror ikke på, at maj måned vil blive husket som “The Empire Strikes Back”-måneden. For vi mangler “A New Hope”, for nu at blive i Star Wars-analogien.

5 kommentarer til “Skal vi nu til at betale for nyheder på nettet?

  1. Som du selv er inde på, så virker det ugennemtænkt, hvis man tror at læserne vil begynde at betale for noget, som man kan få gratis andre steder.

    Personligt hilser jeg initiativet stærkt velkomment! Det kan være den længe ventede kiste i sømmet, der langt om længe kan få slået de medier ihjel, som ikke har været istand til at omfavne brugernes nye forbrugsmønstre.

    Og som forsøger at presse en forretningmodel ned over brugerne, frem for at tilpasse forretningsmodellen til forbrugerne.

    Så kort fortalt: Bring it on! Det ka’ kun gå for langsomt :-)

  2. Fremragende artikel – my exact words – den bør du smide ud på DONA’s liste med det vuns, kære medbestyrelsesmedlem ;-) .

    Og til indholdet: jeg kunne ikke være mere enig. Jeg har svært ved at pege på særligt mange medier i landet, hvis indhold jeg gad at betale for – selv nicheindhold. Hvis det handler fx om it og computer, jamen – hvorfor betale for Computerworld , når jeg har tusindvis af gode blogs og netmedier (gratis ) på engelsk som jeg kan tilgå. Ja, det samme gælder for Berlingske Business eller JP Erhverv. Der vil jeg så hellere betale for fx The Economist, som jeg ved at du gør .

    Samtidig anerkender jeg at det koster s*tans mange penge at bedrive dybdeborende journalistik, men det vinder medierne ikke ind ved at tro, at betaling af netnyheder bare vil cashe ind .

    De må se på hvad succesfulde brancher gør – fx Last FM hvor jeg nyder at betale for musikken, fordi den giver mig noget unikt til gengæld – og dét er svært at se på et dansk medie.

    Beklager – men den er svær.

Skriv et svar