Tallene lyver ikke: Medierne skal være på de sociale sites

DR Medieforskning har lavet en undersøgelse af danskernes internetforbrug, og konklusionen er klar:

Danskerne tilbringer nu mere tid på internettet på sider med sociale netværk, dating og brugergeneret indhold, end de opholder sig på store mediesites med nyheder og baggrund.

[…]

Når danskerne er på nettet, er det kun 15 procent – eller knap en sjettedel af tiden, de tilbringer på mediesites som for eksempel dr.dk, tv2.dk eller de store danske avisers hjemmesider.

Derimod tilbringer de 17 procent af tiden på sider med sociale netværk, dating og brugergenereret indhold. Her taler vi for eksempel om sider som Facebook, Google, Youtube og MSN.

Nu er Google i den grad et vidt begreb, da de både leverer søgning, e-mail, dokumenter, nyheder, kort/geografi, website-analyse, feedlæser, oversættelser, dynamisk startside etc.

Men det er stadig en vigtig konklusion, som medierne ikke må sidde overhørig. Hvis man vil vokse i det “modne” (skriver DR i artiklen) webmarked, må man være tilstede der, hvor folk er, og det gælder steder som Facebook, YouTube og Arto.

Flere medier, min egen arbejdsplads inklusiv, har implementeret en “Bookmark”-feature, hvor læserne kan gemme/dele den pågældende historier på steder som Facebook og bogmærketjenesten delicious. Så noget sker der da. Men mere skal til for at sikre mediernes repræsentation på sociale websites. Det på tide for medierne at tænke indhold den anden vej.

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

4 tanker om “Tallene lyver ikke: Medierne skal være på de sociale sites

  1. Ja, det er faktisk ret simpelt – det her . Vil man sælge en vare, så må man også være, hvor folk er. Det er en grund til at der ikke står avisuddelere under Knippels Bro: Dér er der sgu ikke herremange fodgængere og potentielle modtagere af aviserne.

    Vi ved jo begge to, at der eksisterer forskellige skoler / grupper på mediearbejdspladserne : a) dem der med vold og magt vil have at folk bliver ind i “haven” og at al tilstedeværelse på sociale netværks basalt set handler om “Klik her og læs mere hos os” end at bidrage til netværkets økosystem
    b) dem der mener at folk nok skal komme over til mediet, hvis det leverer god og brugbar information og involvering i det sociale netværk. Oftest sidder de folk bare ikke i chefstolene ;-)

  2. Netop i din kontekst, Lars, kan det undre, at JP/Politikens Hus har fritstillet staben bag de tre communities: “Ask-Alex”, “Decorate” og “Navlestreng”.

    Der må ligge et usædvanligt tungt argument bag beslutningen om at afskrive sig det måske mest potente indtjeningsområde de gamle aviser har haft i årtier.

    Særligt med Decorate og Navlestreng, håber jeg at eksempelvis Bonniers slår til hurtigt. Der ser jo ud til at ligge guld på gaden ;-)

Skriv et svar