Weekendavisen sætter overskudsrekord ved at prioritere anderledes end de andre

Det siger næsten sig selv, men det er alligevel værd at nævne: I en tid hvor avisoplaget falder, og folk læser flere og flere af deres nyheder på nettet, så vil de aviser, der dyrker den plads, som nettet efterlader til avismediet (altså færre nyheder og mere baggrund) opleve fremgang.

Det er sket for Weekendavisen. “Weekendavisen får rekordoverskud“, skriver MediaWatch.

Weekendavisens chefredaktør Anne Knudsen siger:

”Avisbranchen har været hærget af et rabatcirkus, og ingen har vidst, om det fremmede noget som helst. Det har vi undersøgt, og i det store hele er det ikke rigtigt. Folk vil gerne betale. Hvis ting er for billige i vore samfund, så tror folk ikke, det er ordentligt og så vækker det mistanke.

Jeg er ikke helt enig med hende, for kvalitet kan altså godt være gratis, men nettet flytter en del folk over i sin boldgade nu, og det betyder, at aviserne må tilpasse sig. Hvor længe vil folk købe aviser for at læse nyheder, der oftest skete dagen før?

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

11 kommentarer til “Weekendavisen sætter overskudsrekord ved at prioritere anderledes end de andre

  1. Nu fortæller overskuddet ikke hele historien. At man er god til at tjene penge, betyder ikke nødvendigvis at man er god til at tiltrække læsere. Og Weekendavisen mister langt flere læsere end en række dagblade- i december 12,7 procent ift. året før.

  2. Hej Nikolai

    Tak for den afklaring.

    Jeg er dog sikker på, at aviser som fx Weekendavisen, der ikke satser på nyheder og dermed ikke konkurrerer direkte med “netmusklerne” på nogle punkter vil klare sig bedre.

  3. Anne Knudsen skriver i det citerede ikke om, hvad der er kvalitet eller ej, men hvad hendes *læsere* mener er kvalitet, og derfor køber. Hun tager ikke stilling til om det gratis indhold er bedre. Men det holder naturligvis kun i længden, sålænge man bliver ved med at levere et kvalitetsprodukt.

    Jeg betaler med glæde abonnement på Weekendavisen, selvom de nyheder den bringer ofte er, ikke bare fra dagen før, men flere dage gamle. Det er endda en fordel at den er på papir, det passer så godt til lørdag- og søndagsmorgensbordet.

  4. Hej Lars,

    Jeg er helt enig i din konklusion, blot er Weekendavisens tal tvetydige repræsentanter for tendensen.

    Jeg har længe haft som mantra at hverdagene er digitale og weekenden analog, og hæftede mig derfor ved, at Maria Garcia fornyelig var ude med en lignende analyse i Tyler Brûlés podcast, her genfortalt på guarudian.co.uk:

    http://www.guardian.co.uk/media/pda/2009/jan/09/newspaperformats-newspapers

    Kort sagt: »The frequency of the printed product will be cut down – this is already beginning to happen.«

  5. Hej Nikolai

    Tak for linket, jeg er meget enig i, at der stadig er et marked for trykte medier i især weekenden, hvor man har tid og energi til fordybelse.

    Derfor læser jeg også selv fx The Economist og Wired — i weekenderne.

    Meget apropos: Go’ weekend :-)

    // Lars

  6. Pingback: ProcrastiNathalie
  7. Pingback: Gally Freya
  8. Pingback: conchordsnet
  9. Pingback: FOTCmb
  10. Pingback: Helen Ashton

Skriv et svar