Fejlbehæftet The Times historie citeret ukritisk i danske medier

Søren Storm Hansen (hvis blog jeg vil anbefale dig at følge) har skrevet et godt indlæg om en fejlbehæftet historie hos The Times.

Historien går på, hvor meget CO2, der bliver sluppet ud i atmosfæren, hver gang der bliver foretaget en Google-søgning.

Historien blev blandt andet citeret i Børsen og på Business.dk. Søren Storm Hansen skriver:

Chefredaktøren på et af ovenstående ekkomedier, Lisbeth Knudsen, sagde for ikke så længe siden:

Avisernes brand bliver mere afgørende, en enkelt journalistisk fejl kan give meget badwill for aviserne kan ikke regne med automatisk at være autoriteter, det er en position, der skal vindes. Endnu har ingen af nettets opkomlinge fundet metoden til at formidle nyheder med samme autoritet. Folk går stadig til de gamle medier på nettet, der ved de, at indholdet er i orden.

MediaWatch: Lisbeth Knudsen: ‘Mit Berlingske.dk’ er på vej’ (kræver abonnement).

Det er en af “nettets opkomlinge”, TechCrunch, der har stillet spørgsmål ved artiklen i Times, har kontaktet den fejlciterede forsker og efterfølgende blotlagt den elendige journalistik, der ligger til grund for artiklen – som Lisbeth Knudsens ekkomedie kopierede ukritisk.

Google har også dementeret historien med et blogindlæg.
Læs hele Søren Storm Hansens blogindlæg.

2 thoughts on “Fejlbehæftet The Times historie citeret ukritisk i danske medier

Skriv et svar