Børsen uden Facebook-politik

Så var der endelig nogen, der skrev historien om, at man ikke må bruge Facebook på Børsen, nemlig Abelone Glahn, der har skrevet om det på sin blog:

En af de store danske journalistiske arbejdspladser, dagbladet Børsen, har forbudt deres ansatte at kommunikere på Facebook fra firmaets computere. Det sker af sikkerhedsmæssige og produktionsmæssige årsager. Man er blandt andet bange for Facebook som virusspreder.

Jeg er fuldstændig enig med Abelone i, at det er mærkeligt, at Børsen har valgt forbud i stedet for at lave en politik på området:

Hovedproblemet ligger muligvis et helt andet sted, nemlig at man ikke nødvendigvis har en politik overfor brug af facebook på arbejdspladsen, ligesom alt for mange andre virksomheder heller ikke har det.

I en snæver vending er det måske nemmere at forbyde adgangen. Men efter min mening er det særligt i en medievirksomhed som at stikke hovedet i busken.

Derudover er det jo problematisk, at man nægter journalister adgang til det mest sociale værkøj i øjeblikket, hvor de kan finde masser af informationer og ikke mindst mennesker — nej, Facebook handler ikke kun om chitchat og festbilleder.

MediaWatch har også en artikel om sagen, hvor det dog ikke er lykkedes at få en kommentar fra Børsen.

Opdatering @ 14:13
Journalisten har en artikel, hvor Børsens chefredaktør Leif Beck Fallesen siger, at Facebook ikke er vigtigt:

»Vi frygter ikke at gå glip af vigtige journalistiske historier. Der er ikke en eneste medarbejder her, som har rejst det som et problem. Facebook er primært et socialt forum. Hvis nu for eksempel nogle af de vigtige nyheder i IT Factory-sagen var dukket på Facebook, så ville man kunne overbevise mig om noget andet,« siger Leif Beck Fallesen.

Læs Journalistens artikel.

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

En kommentar til “Børsen uden Facebook-politik

Skriv et svar