Hvorfor skal medier linke “ud af huset”?

Da jeg i fredags var på Journalisthøjskolen og holde et kort oplæg om nye medier (læs om det her), faldt snakken blandt andet på links og medier.

Det drejede sig om, at Mikkel Westerkam (der snakkede om podcast) nævnte, at de blandt andet var blevet citeret på ekstrabladet.dk.

I den oprindelige artikel var der ikke noget link, hvilket Mikkel havde nævnt på sin blog, hvorefter jeg tilføjede et link fra ekstrabladet.dk-artiklen til den pågældende udsendelse af KommunikationsCast, som blev citeret.

Men kan du ikke forstå..?

Det fik en af de studerende til at spørge Mikkel, om han ikke godt kunne forstå, at et medie ikke nødvendigvis ville linke til dem, da det ville sende folk væk fra mediets hjemmeside. Mikkel og jeg argumenterede imod med argumentet om, at et medie, der linker til relevante kilder (også selvom de befinder sig på andre sites) har større troværdighed, end et medie, der insisterer på kun at linke til sig selv.

Det behøver ikke betyde, at folk ikke kommer tilbage. For eksempel har BBC News altid links til eksterne kilder, hvor læseren kan læse mere om et bestemt emne eller nyhed.

Det får jo ikke folk til at droppe BBC News. Tværtimod. Det betyder, at folk kommer til BBC News, fordi de ved, at BBC News altid linker til den relevante kilde, så man kan læse mere, hvis man har behov for det.

Opfordring til links

“Har I en link-politik på Ekstra Bladet”, spurgte en af de studerende mig.

Jeg svarede ham, at vi ikke umiddelbart har en sådan, men at jeg opfordrer journalisterne til at gøre det. Men det er ikke alle, der synes, det er så fantastisk en idé at linke til andre. Argumentet er præcis det, at man ikke vil sende folk andre steder hen.

Jeg tror dog fuldt og fast på, at hvis man leverer et godt nok produkt, så skal folk nok komme tilbage.

Ikke på trods af de eksterne links, men på grund af de eksterne links.

3 thoughts on “Hvorfor skal medier linke “ud af huset”?

  1. Jeg kan sagtens sætte mig ind i tankegangen. Og den virker jo helt logisk, set med købmandsbriller. Men her er tallene, der underbygger påstanden om, at man sagtens kan tillade sig at linke til andre. Og endda tjene (net cred + kroner) på det.

  2. Det er et interessant emne, som hovedindlægget til denne post berører. Og spørgsmålet tror jeg ikke kun er relevant ifht. linkpolitik, men også ifht. flere andre.

    Er det fx en god ide at syndikere sit indhold, sådan at brugere ser og læser det andre steder end på ens hovedwebsite? Skal man tillade andre medier/websites at deeplinke til indhold på ens eget site? etc. etc. Jeg er ikke meget i tvivl om, at hvis man vil være relevant for sine brugere – både nuværende og potentielle – så vil det nok være hensigtsmæssigt at sige ja til begge spørgsmål.

    Men jeg tror, at spørgsmålet om links “ud af huset” måske i virkeligheden er en del af et større problemkompleks: om man i almindelighed vil “holde på sit eget indhold” fordi man tror, at det betyder at man opnår større brugerloyalitet, eller om man tværtimod ser mere perpektiv i en strategi, der handler om at blive en del af nettets videns- og nyhedsstrømme.

  3. Diskussionen om eksterne links dukker op med jævne mellemrum, og næsten altid med en underforstået mistanke om, at de store netmedier ikke vil linke ud af huset, fordi de så mister trafik.

    Nu er det selvfølgelig altid farligt at gætte på, hvad en hel branche tænker, men det er nok 10 år siden jeg sidst hørte nogen diskutere det emne seriøst.

    jeg tror de manglende eksterne links handler meget om en helt konkret afvejning hos redaktionssekretærer og journalister, der har meget travlt.

    Når man har sendt en artikel i luften, så står valget mellem at tilføje merværdi til artiklen, såsom eksterne links, flere billeder – eller at gå tilbage til igang med at overvåge nyhedsbureauerne og konkurrenterne for at sikre, at man ikke kommer bagefter med den næste nyhed.

    Og her vil den næste nyhed – som regel vinde. Der er som regel mere værdi i at servere endnu en nyhed frem for at tilføje et eksternt link som benyttes af nogle få procent af læserne.

    Løber man en dagsproduktion af nyheder igennem på de store nyhedssites, så finder man normalt en hel del links ud af huset. Men på hovedparten af historierne er det ikke af afgørende værdi.

    Der er næppe nogen angst for at linke ud af huset – blot en helt almindelig afvejning af: Hvordan tilføjer jeg mest værdi til sitet.

Skriv et svar