Kan medierne lære noget af onlinespil-økonomien?

Reboot10 (i år med temaet “Free”) er nu ved at være nogle dage på afstand, og nogle tanker står klarere i hukommelsen end andre, og man kan så småt begynde at danne sig et overblik.

En ting, jeg hæftede mig ved var noget, som JP Rangaswami (som er CIO for British Telecom) talte om. Nemlig, at folk gerne vil betale penge, hvis der er nok “added value” – den helt store hurdle er så selvfølgelig at finde ud af, hvad folk derude ser som værdi.

Som eksempel nævnte han onlinespil, hvor det er gratis at deltage i spillet, mens udstyr (rustning, våben etc.) koster penge. Rigtige penge.

Vi har jo allerede hørt historierne om, hvor meget økonomisk og social kapital, der flyder i det nok mest omtalte onlinespil, World of Warcraft.

Det har fået mig til at tænke, om medierne (nok især onlinemedierne) kan lære noget her.

Altså at basispakken/adgangen er gratis, men hvis man vil opgradere og nå langt (og stå bedre overfor de andre), så betaler man. Og man betaler gerne, fordi merværdien svarer til udgiften, eller er måske bedre. Læs mere om modellen hos The Economist.

Tommelfingerreglen: Varen skal være pengene værd
Jeg er ikke nået frem til noget endnu (og jeg er næppe den eneste, der går og tænker i de baner), men det er et interessant tankeeksperiment.

Og så synes jeg også, det er rart at se, at brugerne derude rent faktisk er parate til at betale. Men merværdien skal være i top, og her tror jeg måske, at nogle onlinemedier halter. For hvorfor betale for at læse de samme Ritzau-telegrammer, som mange andre onlinemedier også bringer? Ergo må tiltaget starte hos mediet selv: Mere idéudvikling, mere kreativitet, mere originalitet.

Hvad tror du? Kan medierne lære noget af onlinespillene?

-


📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig Mediebloggers nyhedsbrev, så får du en mail mandag omkring kl. 12, hvis der er nyt at læse:

-


 

6 thoughts on “Kan medierne lære noget af onlinespil-økonomien?

  1. Kan medierne lære noget af spiløkonomien? Naturligvis. De kan bl.a. blive klogere på:

    (1) at skabe mere engagerende brugeroplevelser, så folk bliver længere på ens site.

    (2) loyalitet mod sitet i form af forskellige former for ‘highscores’ og rewards.

    samt ikke mindst ‘killeren’:

    (3) at vinkle et helt sites narrative struktur.

    Det sidste hænger sammen med økonomien. Så længe online medier alle insisterer på, de bare handler om nyheder og masser af dem, bliver der færre og færre ting, der adskiller det ene site fra det andet – og dermed også sværere at opkræve betaling.

    Tænk hvis online medier kunne slå den største darling af dem alle ihjel – at det altid handler om nyheder – og så skabe et medieunivers med en skæv tilgang, der gerne tager inspiration fra spilverdenen? Det kunne være cool – og jeg er faktisk ret sikker på, det også kunne blive en helt forrygende forretning.

  2. Hej Mads

    Spændende tanker.

    Der ligger bestemt mange muligheder i, at forsøge/erkende, at det hele ikke behøver handle om nyheder.

    Problemet er, som jeg ser det, at det ligger for langt væk fra den vanlige tankegang, som er på medierne – og som jeg også selv er, ja, slave af.

    Derfor skal det nye og spændende måske ikke komme fra medierne? Desværre.

    // Lars

  3. Spørgsmålet må være, om medierne har råd til at lade være? Og hvorfor er du en slave af den vanlige tankegang? Det er jo netop folk, som dig, der skal slå i bordet og inspirere vanetænkerne til at få fingeren ud :-).

  4. Hehe, du har ret :-)

    Men det er jo den tankegang, man bliver skolet til, og som “alle de andre” også følger, ergo er det svært at bryde ud af rammerne, når man kommer med den journalistiske baggrund.

  5. Kom ikke og sig, du er blevet hjernevasket ;-).

    Man kan mange gange, hvad man sætter sig for. Det tager måske bare lidt længere tid. Men gevinsten er ofte værd at vente på.

Skriv et svar