Fremtiden er åben

Indrømmet, jeg hører ikke meget radio. Jeg hører faktisk for lidt radio. Egentlig har jeg aldrig rigtig følt mig knyttet til radiomediet, og det har betydet, at podcasting aldrig rigtig har bidt sig fast på mig.

Det kan dog være, at jeg skal til at lave om på det. Dels understøtter min mobiltelefon podcasting og dels har jeg efterhånden flere gange taget mig selv i at sidde og høre DR’s Harddisken foran min computer.

Seneste, og nu kommer humlen med dette indlæg og årsagen til overskriften, indslaget “‘Open’ er den nye trend“, der handler om, at de åbne tiltag breder sig, blandt andet med Googles initiativ på tværs af flere platforme, OpenSocial og OpenID, der vil tilbyde én digital identitet på tværs af flere platforme.

I studiet kan du høre Jens Poder tale om sit, i mine øjne fornuftige, syn på tingene.

Dansk OpenID-arrangement
I forbindelse med OpenID kan det her nævnes, at WeMind (tidligere Connecta) arrangerer et arrangement for opstart af OpenID i Danmark. For at gøre det mest muligt overskueligt for arrangørerne, har de valgt at oprette arrangementet på Facebook (læs om det her), så hvis du skal tilmelde dig, er det en god idé at gøre det der.

Jeg dukker i hvert fald op til OpenID-arrangementet, da jeg mener at jo mere åbenhed og overskuelighed vi får på nettet, jo bedre.

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

3 tanker om “Fremtiden er åben

  1. Hej Lars,

    I princippet er jeg fuldstændig enig med dig. Dog med den lille tilføjelse, at hvis der virkelig skal rykkes ved noget, sker det ofte i mere eller mindre lukkede kredse. Når rigtig mange er involveret går kadancen ofte ned, og det bliver svært at træffe beslutninger for slet ikke at sige at effektuere dem.

    Jeg har også læst om WeMinds møde, og det er da al ære værd. Personligt tror jeg dog nok, at jeg havde foretrukket, initiativet til et sådant møde var udsprunget af et privat initiativ og ikke fra en virksomhed, der lever af at lave konsulentydelser indenfor sociale medier (hvilket er hvad jeg opfatter WeMind som – og det er der absolut ikke noget galt i)

  2. Jeps, jeg hørte også godt Harddisken (Og iøvrigt også som podcast – Sådan som ‘Harddisken’ BØR høres).

    Jeg lyttede også interesseret i de kapitler, der handlede om OpenSocial og OpenID. Jeg prøvede efterfølgende selv at rode lidt med det. Men strandede lidt i nogle divergerende teknika.

    Ideen er god. Vi skal liiiige sørge for, at få usability’en med.

    Måske skulle jeg også lige kikke på WeMind’s initiativ… Hvor er Asbjørn Poulsen, når man har brug for ham? *lol*

  3. Hej Mads,

    Jeg er egentlig enig med dig, men når initiativet nu kommer fra en privat virksomhed, synes jeg alligevel, man bør stoppe op.

    Helt enig, Kenneth, i at usability skal med. Men umiddelbart relaterer usability sig mere til frontend (der hvor brugeren arbejder), hvorimod “open”-konceptet mere relaterer til den måde, applikationer og protokoller snakker sammnen på tværs af forskellige tjenester.

    // Lars

Skriv et svar