Politikerne bruger sociale nettjenester som smykker

Der er noget, der kunne tyde på, at danske politikere overhovedet ikke har forstået fidusen i sociale medier som blogs eller tjenester som Facebook og MySpace. Næsten uden undtagelse, brugte politikerne dem nemlig som en slags blengbleng-smykker under valgkampen, og IKKE som det dialogværktøj, det jo reelt set er.

Eller også har politikerne blot fundet en hel ny og hidtil uset udnyttelse af disse tjenester (det vender vi lige tilbage til).

På dagens gå-hjem-møde hos FDIM i København, skældte kommunikationsforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, nærmest ud på de medløbende politikere for ikke at gå rigtigt til de sociale medier og bruge dem. Han opstillede syv selvkomponerede dødssynder, og særligt Ny Alliance fik nogle verbale høvl – faktisk for at komme tættest på uden at komme helt i mål.

  1. Projektet er lidt for smart – her angriber Timme brugen af Facebook, som et konkurrenceparameter. “Se vi er smarte og unge med de unge og har flere venner end dig på Facebook”
  2. Projektet var for sløvt – her peger K-forums redaktør på, at kun 70 personer tilmeldte sig Naser Khaders mobiltjeneste – SOS SMS – khader… Og fik så stort set ikke noget af Khader i hele valgkampen.
  3. Projektet er for oldschool – “Se vi har lavet en håndholdt film, og den ligger på YouTube”. Helle Thornings film var på valgaftenen kun set af 100 personer, forklare Timme.
  4. Projektet er bare for frelst – Timme trækker Radikal.net som eksempel. Her brugte man virkeligt mange ressourcer, for at gå et ægte radikalt community op at stå. Fællesskabet fik lige knapt 1000 medlemmer – heraf langt de fleste allerede indmeldte partisoldater – og hvad er der så vundet i det?
  5. Projektet er bare for dårligt – Ny Alliance havde alle muligheder for at følge deres politik-på-en-ny-måde op med diverse sociale tiltag på nettet… Men gjorde nærmest intet. Samlede ikke op og lod det sejle.
  6. Projekt bliver bare endnu en talerstol – Her pegede Timme på alle de politikere, som blandt andre Anders Fogh og Villy Søvndal, der profilerede sig på bl.a. andre blogs, hvor posterne var lange og præget af ideologierne og hvor der var ringe eller slet ingen respons til kommentarerne. Desuden fandt Timme det ikke synderligt imponerende af Anders Foghs over 4000 venner på Facebook blev inviteret til at løbe rundt om søerne i København med ham – men kun 200 dukkede op.
  7. Nettet på nettets præmisser – ikke på brugernes. Her er anken, at brugerne ikke (før DR spurgte dem) blev spurgt: “Hvad er de vigtigst emner for dig i valgkampen?”.

Lidt løssluppent mente Timme, at valgkampen denne gang gik alt for meget op i, hvem der var på MySpace og Facebook og havde mange venner. 100% af valgkampen appelerede jo til den cirka ene procent af de valgbare danskere, der dyrker profiler på de to tjenester.

Dermed blev det også en slet skjult kritik af medierne for at lade politikerne bruge det digitale blengbleng i valgkampen – og på den måde er vi tilbage ved parantesen i toppen af denne post. Måske gjorde politikerne det med vilje – snød os journalister, så de kunne slippe for at tale om de grimme ting….

;-) Eller er den for ‘far out’

📨 Få Medieblogger mandag middag

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Så får du en mail mandag kl. 12, hvis der er nye artikler på Medieblogger.

Skriv et svar